معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: استقبال داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ در رشته‌های مهارتی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره سوق پیدا نکردن داوطلبان به سمت و سوی رشته‌های مهارتی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل سوق پیدا نکردن دانش آموزان و دانشجویان به سمت رشته‌های مهارتی، ذهنیت تاریخی خانواده هاست.

او افزود: بر اساس ذهنیت خانواده‌ها علوم تجربی و ریاضی معادل رشته‌های پزشکی و مهندسی یا زیرشاخه‌های آن است که همواره نوعی موفقیت و منزلت اجتماعی و اقتصادی را تداعی می‌کند.

مهدی تصریح کرد: در خانواده‌ها شاهد هستیم که عنوان پزشکی و مهندسی دو واژه مقدس به حساب می‌آیند، بنابراین آن‌ها علاقه زیادی دارند که فرزندانشان در این رشته‌ها ادامه تحصیل دهند، این ذهنیت در گذشته بیش از امروز وجود داشته و ممکن است که در آینده هم بیش از امروز مورد توجه قرار بگیرد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: خانواده‌ها ذهن فرزندان خود را از همان دوران ابتدایی به رشته‌های پزشکی و مهندسی سوق می‌دهند و دوست دارند که فرزندانشان در این رشته‌ها تحصیل کنند و به مرور این ذهنیت و فرهنگ را به بچه‌ها منتقل خواهند کرد.

مهدی گفت: عامل دوم در این مسئله به شیوه مواجه و برخورد مدارس مانند: مدیران، معلمان و دبیران با رشته‌های پزشکی و مهندسی باز می‌گردد، در واقع کادر مدارس ارزش و احترام بیشتری به دانش آموزان رشته‌های علوم تجربی و ریاضی قائل هستند و کار آن‌ها را معمولا با دقت و جدیت و حساسیت بیشتری پیگیری می‌کنند که این مسئله مشابه ذهنیت خانواده‌ها و جامعه نسبت به این دو رشته است که از آن‌ها نشات می‌گیرد.

او اضافه کرد: فرهنگ کار در ایران موضوعی است که باعث می‌شود تا داوطلبان مطابق آن انتخاب رشته کنند. فرهنگ ایران عموما هدف از تحصیل را کارمندی و پشت میز نشینی می‌داند و طبیعی است که رشته‌های فنی و مهارتی عموما جایی در پست میز نخواهند داشت و باید به خود متکی باشند، بنابراین در ایران و در برخی جوامع کار کردن به ویژه در سطوح سازمانی و اجتماعی پایین بوده و چندان مورد رضایت افراد نیست، به همین علت داوطلبان از رشته‌های فنی و مهارتی اجتناب می‌کنند.

امکانات تحصیل در رشته‌های فنی به نسبت دانشگاه‌های نظری به شدت پایین است
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: بودجه و امکانات و کیفیت تحصیل در رشته‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای در دانشگاه‌ها در مقایسه با دانشگاه‌های نظری و تئوری و رشته‌های علوم تجربی و ریاضی بسیار پایین است و جذابیت بسیار کمی برای دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها دارد.

مهدی تاکید کرد: برای مواجه با معضلات مذکور، آموزش عالی می‌تواند در دو حوزه مهم کار کند. یکی از آن حوزه فرهنگ سازی است که می‌تواند عاقبت تحصیل در هر کدام از رشته‌های علوم ریاضی و علوم تجربی را به اطلاع جامعه و مردم برساند و خانواده‌ها بدانند که وضعیت موجود تحصیل در رشته‌های ریاضی، تجربی و حتی فنی و حرفه‌ای و مهارتی به صورت مقایسه‌ای چه نتیجه‌ای خواهد داشت و اشتغال و درآمد و راحتی آینده هرکدام از آن‌ها چیست که این موارد به صورت آماری می‌تواند برای خانواده‌ها و داوطلبان مهم باشد تا بدانند که رشته خود را درست و بر اساس استعداد و آینده پژوهی و آینده اندیشی انتخاب کرده اند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: آموزش عالی باید سطح امکانات و اعتبارات دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی را افزایش دهد تا تحصیل در این قبیل از رشته‌ها برای داوطلبان جذابیت ایجاد کند، چرا که این موضوع می‌تواند کیفیت تحصیل در رشته‌ها و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی را افزایش دهد و به مراتب می‌تواند دانشجویان بیشتری را به این رشته‌ها سوق دهد.

مهدی بیان کرد: خانواده‌ها وقتی ببیند که امکانات تحصیل در رشته‌های فنی و مهارتی پایین است، بنابراین انتخابشان از رشته‌های فنی سرد خواهد شد، البته این ذهنیت به تدریج در حال تغییر است و در سال ۱۴۰۰ استقبال داوطلبان از رشته‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای نسبت به رشته‌های تجربی و ریاضی قابل توجه بوده است و امیدواریم که در سال‌های آینده با توجه به عواملی که ارکان مختلف دانشگاه‌های فنی و مهارتی انجام می‌دهند علاقه فرزندان و خانواده‌ها برای تحصیل در این رشته‌ها افزایش یابد.