بر اثر فروریختن بخشی از ساختمان ۱۰طبقه تجاری-اداری متروپل در حال ساخت در خیابان امیری آبادان ۱۱هموطن فوت و ۳۹ نفر مصدوم شدند.

*با کشف یک جسد دیگر تعداد کشته ها به ۱۱ نفر رسید.

* دادستان عمومی و انقلاب خوزستان گفت: ۱۰ نفر از عوامل دخیل در حادثه متروپل دستگیر شدند که حسین حمیدپور شهردار فعلی و دو شهردار قبلی در بین ۱۰ فرد دستگیر شده هستند.

*رئیس جمعیت هلال احمر کشور  تعداد کشته ‎شدگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان را تاکنون ۱۰ نفر عنوان کرد و گفت: تعداد مصدومان این حادثه به ۳۹ نفر افزایش یافته است.

* معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان گفت: پس از ساعت‌ها تلاش امدادگران، خوشبختانه سه مفقودی دیگر که در زیر آوار گرفتار شده بودند زنده خارج شدند.

*رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌ احمر از نجات ۶ نفر توسط سگ‌ها و دستگاه‌های زنده‌یاب هلال‌احمر خبر داد. مهدی ولیپور درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به مصدومان حادثه ریزش ساختمان در آبادان که ظهر امروز اتفاق افتاد گفت: ساعتی پیش عملیات امدادونجات در طبقات ساختمان متروپل تمام شده اما عملیات جست‌وجو و نجات توسط نیروهای امدادی و عملیاتی هلال احمر در زیرزمین ادامه دارد.

تصویری دردناک از حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان

*حمید کارآموزیان، سرپرست شهرداری خرمشهر گفت: به منظور همدردی با شهروندان آبادانی به دلیل ریزش ساختمان متروپل و فوت چند شهروند مراسم های جشن سالروز آزادسازی خرمشهر در این شهرستان لغو شده است.
همچنین اجرای سرود سلام فرمانده در صحن مسجد جامع خرمشهر و برگزاری مسابقات مربوط به هیئت دو و میدانی این شهرستان نیز لغو شد.

* استاندار خوزستان یکی از علت‌های ریزش ساختمان متروپل را عدم رعایت استانداردهای لازم در سازه این ساختمان بیان کرد و عنوان داشت: در بررسی‌های اولیه برخی اشکالاتی در استانداردهای مورد نیاز سازه دیده شد در این راستا از رئیس دادگستری استان و قوه قضائیه درخواست کردیم تا با عوامل این حادثه برخورد کند برهمین اساس تاکنون ۲ نفر دستگیر شدند.

*رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر گفت: ۳۲ نفر از گرفتارشدگان در زیر آوار نجات یافتند و ۲۷ نفر هم به مراکز درمانی شهرستان آبادان منتقل شدند.

*وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، خواستار آمادگی مراکز درمانی بیمارستان های خوزستان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان شد.

*سرپرست سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت: نیروهای امدادی که در حادثه ساختمان پلاسکو اقدام به امداد رسانی کرده بودند در حال اعزام به آبادان هستند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران نیز از اعزام ۵۰ نیروی آتش‌نشان حرفه‌ای به آبادان در پی دستور شهردار تهران برای کمک به حادثه‌دیدگان حادثه ریزش ساختمان در آبادان خبر داد.

* در پی ریزش ساختمانی در شهر آبادان که سبب فوت و مجروحیت شماری از هموطنان‌مان شده است، رئیس دفتر رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور و استاندار خوزستان، ضمن اطلاع از آخرین وضعیت حادثه، دستور رئیس جمهور مبنی بر بسیج تمامی امکانات برای رسیدگی فوری به سانحه دیدگان و آواربرداری را ابلاغ کرد.

*رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: آخرین آمار حادثه حادثه ریزش بخشی از ساختمان متروپل آبادان در روز دوشنبه به پنج کشته و ۲۵ مصدوم رسید. فرماندار آبادان نیز شمار مصدومان را ۲۷ نفر اعلام کرد و گفت: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ساختمان تخریب شده است.

*استاندار خوزستان در محل حادثه ساختمان “متروپل” حاضر شد.

*وزیر کشور به دنبال حادثه دلخراش ریزش بخشی از ساختمان متروپل در شهرستان آبادان، در تماس تلفنی با استاندار خوزستان خواستار به کارگیری همه امکانات برای رسیدگی فوری به حادثه دیدگان و نجات محبوسان احتمالی زیر آوار شد.

*احسان عباسپور فرماندار آبادان عنوان کرد: «ساختمان ده طبقه ریزش کرده متاسفانه در خیابان اصلی بوده و برخی از مردم همچنان در زیر آوار هستند و در حال حاضر آمار دقیقی نداریم.»

*معاون اول رئیس جمهور پس از اطلاع از وقوع ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان، در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، دستورات لازم برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان و مجروحان این حادثه را صادر کرد و خواستار بررسی دقیق علل وقوع این اتفاق شد.

اخبار ضد و نقیض از تعداد محبوس شده حادثه آبادان

در حالی که سخنگوی سازمان اورژانس تعداد محبوس شدگان را ۵۰ نفر اعلام کرد، مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان گفت: طبق ارزیابی تیم‌های هلال‌احمر و گزارش‌های رسیده از شاهدان عینی حداقل ۸۰ نفر زیر آوار گرفتارند. 
مدیر عملیاتی سازمان آتش نشانی با اعلام احتمال افزایش شمار فوتی ها و مصدومین بیان داشت: احتمال افزایش تعداد مجروحان زیاد است چرا که ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر در ساختمان حضور داشتند

*رییس سازمان اورژانس اعلام کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها، تعداد مصدومان این حادثه به ۲۵ نفر و فوتی ها به ۴ نفر افزایش یافته است. بنا به اظهارات شاهدان، احتمال محبوس شدن ۵۰ نفر در این حادثه وجود دارد.

*تعداد مصدومان هم به ۵۵نفر افزایش یافت که ۳۶ نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند. به نظر می رسد با ادامه عملیات آواربرداری و رسیدن امدادگران به پارکینگ و طبقه همکف ساختمان تعداد قربانیان و مصدومان دوباره افزایش یابد.

اجتماع خطرساز و بی دلیل مردم در اطراف ساختمان تجاری «متروپل» در آبادان که مانع امدادرسانی شده و جان محبوس شدگان و خودشان را به خطر انداخته است.

حرکت زیبای مردم آبادان

صف مردم آبادان برای اهدای خون به مصدومان حادثه فروریختن ساختمان که در گرمای ۴۵ درجه و گرد و خاک خودشان را برای اهدای خون به مراکز اهدای خون رساندند.

* فرمانده انتظامی آبادان در پی ریزش ساختمان متروپل، از مردم خواست در محل حادثه حاضر نشوند.

*رییس کل دادگستری خوزستان در پی ریزش بهشی از ساختمان در دست ساخت متروپل آبادان، دستور بررسی دقیق علت، عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با همه مرتبطان و مسببان حادثه را صادر کرد.

سخنگوی اورژانس کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با اعلام ریزش ساختمان ۱۰ طبقه اداری تجاری در آبادان اتوبوس و آمبولانس برای انتقال مصدومان به محل اعزام شد و تاکنون ۴ مصدوم به مراکز درمانی انتقال یافتند.
برای پوشش امدادی و انتقال به موقع مصدومان بیشتر و احتمالی نیز تیم های امدادی از اهواز به محل حادثه در آبادان در حال اعزام هستند.

طبق گفته اهالی، شدت این حادثه به قدری بود ‌که ساختمان‌های اطراف به شدت لرزیدند.  
به دلیل ریزش بخش‌هایی از ساختمان ۱۰ طبقه اداری – تجاری متروپل، برای ایمن سازی، خیابان اصلی امیری آبادان مسدود شد.
خبرهای رسیده حاکی است ساختمان بصورت کامل تخلیه شده است. 
شدت این حادثه به قدری است که ساختمان ‌های اطراف به شدت لرزیدند.  
پنج آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس درحال امداد رسانی به حادثه دیدگان هستند. 
آتش نشانان در محل حضور دارند و هنوز ابعاد کاملی از حادثه و علت آن در دست نیست.  
این ساختمان در مرکزی ترین خیابان پررفت و آمد شهر قرار دارد و ساختمان اطراف بیشتر تجاری، پزشکی و اداری هستند. 
مسئولان اورژانس کشور می گویند برای جستجوی زیر آوار ماندگان از سگ های زنده یاب استفاده می کنند. 
بسیار توصیه مردم از تجمع در اطراف خیابان به علت احتمال ریزش و خطرات پیش رو خودداری کنند. 

اطلاعات تکمیلی از ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در مرکزشهر آبادان

اعزام سگ های زنده یاب به منطقه حادثه مدیر جمعیت حلال احمر خوزستان: سگ های زنده یاب برای پیدا کردن مصدومین زیرآوار اعزام شدند و در منطقه حضور دارند. ساختمان مجاور هم در حال ساخت بوده و احتمال ریزش آن وجود دارد.

در همین حال فیلمی  از ضرب و شتم شهردار آبادان در زمان حضور در محل ریزش ساختمان در فضای مجازی درحال پخش شدن است.

البته بس مارک مستقلا صحت این فیلم را تایید و یا رد نمی‌کند.