جزئیات کنکور سراسری ۱۴۰2 و شناسایی ۱۸۸۰ متقلب کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با استفاده از دستگاه‌های سیگنال یاب و تجهیزات الکترونیکی موفق شدیم بیش از یک هزار داوطلب متقلب را از طریق دستگاه‌های فنی و الکترونیکی و ۸۸۰ داوطلب را از طریق دستگاه‌های سیگنال یاب را سال گذشته شناسایی کنیم.

عبدالرسول پورعباس معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور امشب در نشست هماهنگی و تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری  ۱۴۰۲  در دانشگاه تبریز ضمن ارائه‌ گزارشی از آمار قبولی استان‌های مختلف در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱، در خصوص آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: این آزمون ۱۴ و ۱۵ تیر ماه امسال در سراسر کشور برگزار می شود و بیشترین شرکت کنندگان در آزمون سراسری نوبت دوم از استان تهران هستند.

۳۳ درصد مرد و ۶۷ درصد  شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۲
وی ادامه داد: از مجموع داوطلبان ثبت نام کننده در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ حدود ۳۳ درصد مرد و ۶۷ درصد زن هستند و فقط در گروه ریاضی تعداد داوطلبان زن نسبت به مرد کمتر بوده به طوری که حدود ۳۷ درصد شرکت کنندگان در آزمون سراسری زن و ۶۳ درصد مرد ولی در بقیه گروه ها تعداد شرکت کنندگان زن بیشتر از مرد هستند.

پورعباس افزود: امسال داوطلبان آزمون سراسری دو فرصت مساوی برای ورود به دانشگاه های کشور دارند و فرقی بین آزمون دی ۱۴۰۱ و تیر ۱۴۰۲ نیست و برای داوطلب امکان شرکت در یک یا هر ۲ نوبت آزمون فراهم است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه نمرات سه سال آخر سوابق تحصیلی دانش آموزان در رتبه‌ آزمون سراسری آن‌ها تاثیر می‌گذارد، گفت: نمرات سه سال آخر سوابق، امسال ۴۰ درصد، سال آینده ۵۰ درصد و سال بعد از آن ۶۰ درصد در این آزمون تاثیر دارد. لذا آموزش و پرورش باید با حساسیت بیشتری در خصوص آزمون‌های خود عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه عوامل اجرایی آموزش و پرورش باید  برقراری عدالت آموزشی، برگزاری آزمون‌ها را به سمت مدرن کردن سوق دهند، افزود: با توجه به نقش آزمون‌های آموزش و پرورش در نتایج آزمون سراسری استفاده از روش‌های سنتی نمی‌تواند عدالت آموزشی را برقرار کند.

 پورعباس با تاکید بر اینکه باید به آزمون‌های سراسری به‌عنوان یک موضوع ملی نگاه کرد، یادآور شد: تمام دستگاه‌های ذیربط باید در برگزاری این آزمون به وظایف و تکالیف خود عمل کنند و عدول از انجام وظایف محوله، پیگرد قانونی دارد.

شناسایی ۱۸۸۰ متقلب کنکور
وی در بخش دیگری از سخنان خود یا۱دآور شد: با استفاده از دستگاه‌های سیگنال یاب و تجهیزات الکترونیکی موفق شدیم بیش از یک هزار داوطلب متقلب را از طریق دستگاه‌های فنی و الکترونیکی و ۸۸۰ داوطلب را از طریق دستگاه‌های سیگنال یاب شناسایی کنیم.

پورعباس در ادامه افزود: براساس قانون، افرادی که ابزار و تجهیزات فنی به همراه داشتند، به بیش از پنج سال محرومیت از شرکت در آزمون های سراسری محکوم شدند ولی برای افرادی که بدون ابزار و از طریق فنی شناسایی شدند، آزمون رفع شبهه برگزار شد و برای اینکه درصدهای کسب شده آن ها لحاظ شود، این افراد باید در این آزمون ۲۰ درصد نمره قبولی را کسب می کردند که از این تعداد ۲۰۰ نفر تبرئه شدند.

پورعباس افزود: اغلب داوطلبان در آزمون رفع شبهه درصدهای منفی و تا زیر ۲۰درصد به دست آوردند، بنابراین موفق به راهیابی به دانشگاه ها نشدند که محرومیت اعمال شده برای آن ها نیز همان ۵ سال است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: در خصوص امنیت آزمون سراسری به تمام داوطلبان و خانواده‌هایشان اطمینان کامل می‌دهیم که تمامی تدابیر و تمهیدات لازم برای حفظ امنیت مخازن سوالات و برگزاری آزمون اندیشیده شده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *