دزدانی که از زندان مرخصی می‌گیرند تا دوباره سرقت کنند

علی ۲۶ سال دارد و یک دزد حرفه‌ای است. او تا به حال چندین بار دستگیر شده و برای گذراندن حبس راهی زندان شده است. او برای رهایی از زندان با یک مشکل روبه‌رو بود رد مال شاکیان. تا وقتی اموال سرقتی را به مالباختگان نمی‌داد، نمی‌توانست رضایت بگیرد و آزاد شود. فکری به ذهنش رسید‌؛ مرخصی از زندان، شروع سرقت و پرداخت رد مال شاکیان قبلی با اموال سرقتی از مالباختگان جدید! با هر زحمتی بود مرخصی گرفت و با سپردن وثیقه بیرون آمد، خیلی زود سرقت‌هایش شروع شد اما به دلیل سابقه‌داربودنش هم خیلی زود دستگیر شد و به دام افتاد. این روزها، داستان علی رویه‌ای برای برخی دزدان شده و از زندان مرخصی می‌گیرند برای شروع سرقت‌های جدید و رد مال. آنها با این کار نه‌تنها بار مجازات خود را کم نمی‌کنند بلکه به دلیل سابقه‌داربودن‌شان خیلی زود دستگیر می‌شوند و با مجازات بیشتر و شاکیان بیشتری هم روبه‌رو می‌شوند. در آخرین پرونده که در رسانه‌ها جنجالی شد، دزدی ۶۰ دقیقه بعد از آزادی از زندان سرقت‌هایش را در تهران آغاز کرد و بعد از پنج موبایل‌قاپی دستگیر شد. کارشناسان استفاده از روش‌های ترمیمی برای زندانیان را یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای جلوگیری از تکرار جرم می‌دانند و می‌گویند می‌توان در زندان برای این مجرمان کاری فراهم کرد تا به درآمدزایی برسند و با آن رد مال کنند. همچنین پس از اعطای مرخصی مراقبت‌های لازم روی آنها انجام شود زیرا این نگاه نظارتی نقش پیشگیرانه دارد. با وجود این به نظر می‌رسد تعدادی از آنها عادت به راه کج کرده و جلد زندان شده‌اند. به طوری‌که پس از آزادی رد مال را بهانه کرده و دوباره سراغ سرقت می‌روند و از زندان ترسی ندارند!

دزدان پروازی
اولین پرونده مربوط به دزدانی است که با سفر به مشهد سرقت کرده و بعد به شهر خود باز می‌گشتند.چندی قبل پلیس مشهد در جریان سرقت‌های خشن چند سارق در این شهر قرار گرفت. اعضای این باند که لهجه یکی از استان‌های جنوبی را داشتند با پرسه‌زنی در اطراف حرم و برخی خیابان‌های بالای شهر اقدام به زورگیری با چاقو از شهروندان مشهدی می‌کردند.
طی دو هفته ۱۵ زورگیری و سرقت از سوی این متهمان ثبت شد. یکی از مالباختگان به پلیس گفت: از بانک خارج شدم که دیدم خودرویم پنچر است، می‌خواستم پنچری بگیرم که چند مرد سراغم آمده و با تهدید پول و تلفن همراهم را به سرقت بردند.
در حالی که پلیس به دنبال سارقان بود، ۲۰ روز هیچ سرقتی در شهر به این روش انجام نشد که نشان می‌داد سارقان بومی نیستند.
بعد از ۲۰ روز دزدان سرقت‌های خود را آغاز کردند و چند روز بعد دوباره ناپدید شدند. سرانجام متهمان وقتی قصد از سرگیری سرقت‌های سریالی خود را داشتند، دستگیر شدند. سرکرده باند در جریان تحقیقات گفت: ما اعضای یک باند سرقت بودیم که در بیشتر استان‌های کشور سرقت می‌کردیم. همه اعضای باند دستگیر شد و به حبس و رد مال محکوم شدیم. پولی نداشتیم که به شاکیان بدهیم، سه نفرمان با وثیقه بیرون آمدیم و تصمیم گرفتیم در مشهد با توجه به حضور افراد پولدار و تردد زائران سرقت کنیم تا بتوانیم رد مال کنیم و همدستان‌مان آزاد شوند، به همین دلیل از یکی از استان‌های جنوبی با پرواز به مشهد می‌آمدیم، دو هفته سرقت می‌کردیم و بعد هم به شهر خودمان برمی‌گشتیم. توانستیم در این مدت یک‌سوم  بدهی به شاکیان مالباخته خود را پرداخت کنیم.

از مرغ‌دزدی تا سرقت برای رد مال
در پرونده‌ای دیگر، سرقت برای ردمال شاکیان به چرخه زندگی دزد حرفه‌ای تبدیل شد. آبان ۹۸ مردی با پلیس کرج تماس گرفت و از سرقت ناموفق از خانه‌اش در مهرشهر خبر داد. با حضور ماموران در محل، مرد صاحبخانه گفت وقتی وارد خانه شدم دو سارق داخل خانه بودند که با دیدن من از پنجره فرار کردند. با بررسی دوربین‌های اطراف محل سرقت رد سارق سابقه‌داری به اسم مجید کشف شد. با دستگیری مجید، او به سرقت نافرجام اعتراف کرد و همدستش را لو داد. او در بازجویی‌ها گفت: از پنج سالگی با طلاق پدر و مادرم کسی بالای سرم نبود، ۱۷ سالگی با دوستان ناباب آشنا شدم و آنها تصمیم به سرقت گرفتند، من برای این‌که  ترسم بریزد اول مرغ‌دزدی کردم و بعد با آنها به سرقت رفتم. هرچه را در‌می‌آوردیم خرج خوشگذرانی می‌کردم تا کمبودهایم جبران شود. وقتی اولین بار دستگیر شدم هیچ پولی برای رد مال به شاکیان نداشتم برای همین با گرفتن مرخصی از زندان دوباره دست به سرقت می‌زدم تا پول شاکیان را بدهم. اما باز دستگیر می‌شدم و باید پول شاکیان جدید را می‌دادم.
آخرین بار دوستم گفت اگر از خانه ویلایی مهرشهر سرقت کنیم می‌توانم تمام رد مال باقیمانده را بدهم و دیگر مجبور نباشم به زندان بروم. آن روز تا وارد خانه پر از اجناس قیمتی شدیم صاحبخانه سر رسید و فرار کردیم اما دوربین‌ها چهره من را گرفته بودند، حالا با شاکیان جدید باید به زندان برگردم.

سرقت برای رد مال شوهر
همیشه سارق خودش برای رد مال دست به کار نمی‌شود و گاهی دیگر اعضای خانواده که با او همدست هستند مجبور به سرقت برای رد مال می‌شوند. در پرونده‌ای عجیب سال ۹۴ مرد بی‌ام‌و سواری به پلیس تهران مراجعه و از اخاذی زن جوانی خبر داد. این مرد گفت نیمه‌شب در خیابان زنی را دیدم و دلم برایش سوخت و خواستم او را به خانه‌اش برسانم. در میانه راه این زن من را به خیابانی خلوت کشاند و یک موتور با دو ترک‌نشین سد راهم شدند و ادعا کردند که من مزاحم خواهرشان شده‌ام، آنها با عربده‌کشی و تهدید چاقو دو میلیون تومان نقد و ۱۰ میلیون تومان از عابربانکم سرقت و فرار کردند.
با ثبت این شکایت ماموران متوجه شدند این زن و همدستانش با همین شیوه از افراد دیگری هم در غرب تهران سرقت کرده‌اند. به همین دلیل با گشت نامحسوس زن جوان را شناسایی و دستگیر کردند.
سمیه در تحقیقات به اخاذی از مردان پولدار اعتراف کرد و گفت: شوهرم شش ماه قبل به جرم دزدی دستگیر و زندانی شد. هیچ پولی برای رد مال شاکیان نداشتیم و باید ۸۰ میلیون به آنها می‌دادیم. شوهرم پیشنهاد کرد از مردان پولدار اخاذی کنیم تا بتوانیم با پولش رضایت شاکیانش را بگیریم به همین خاطر من با برادران و خواهر شوهرم نقشه را عملی و توانستیم ۴۰ میلیون تومان از پول شکات شوهرم را بدهیم اما خیلی زود شناسایی و دستگیر شدیم.

سرقت از خریداران دلار
در پرونده‌ای دیگر هم سال ۹۶ زن و مرد میانسالی با حضور در دادسرای سرقت از دو مرد به اتهام سرقت به عنف شکایت کردند. زن میانسال در شکایت‌اش به ماموران گفت: از صرافی ۶۰۰۰ دلار گرفتیم و سوار بر خودرو به خانه آمدیم، داخل پارکینگ دو مرد به ما حمله کردند تا کیف حاوی دلارها و دو میلیون تومان پول نقد را سرقت کنند، آنها ما را کتک زدند اما دلارها کف خودرو ریخت و نتوانستند آنها را سرقت کنند.
در ادامه رد دزد سابقه‌داری که به تازگی با وثیقه از زندان آزاد شده بود به دست آمد.
با دستگیری احمد ۴۴ ساله او به سرقت اعتراف کرد و گفت: به خاطر سرقت به زندان افتادم و به ۵ سال حبس و رد ۳۰ میلیون تومان پول محکوم شدم. دو سال بعد با وثیقه آزاد شدم و با همکاری خواهرزاده‌ام تصمیم به سرقت از افرادی گرفتیم که دلار می‌خریدند. با این کار می‌خواستم رد مال شاکیان قبلی را پرداخت کنم.

سرقت برای جلب رضایت شاکیان کلاهبرداری
آخرین پرونده نیز مربوط به مرد کلاهبرداری است که برای جلب رضایت شاکیان پرونده‌اش تصمیم به سرقت از طلافروشی گرفت. مرد جوان بعد از این‌که یک خودروی پراید را از مقابل میوه‌فروشی سرقت کرد با آن به یک طلافروشی رفت و با پتک شیشه طلافروشی را در محله پاسگاه نعمت‌آباد شکست و با برداشتن مقداری طلا فراری شد. ماموران با بررسی صحنه سرقت و به دست‌آوردن چهره سارق، او را که چند ماه قبل برای جلب رضایت شاکیانش با سپرن وثیقه از زندان آزاد شده بود شناسایی و دستگیر کردند.
مرد جوان در بازجویی‌ها گفت: دو سال قبل با چک سرقتی از چند فروشنده لوازم خانگی کلاهبرداری کردم که خیلی زود شناسایی و دستگیر شدم، از شاکیان برای دادن طلب‌شان درخواست مهلت کردم که قبول کردند. با گذاشتن سند از زندان آزاد شدم. هیچ پولی برای رد مال نداشتم برای همین تصمیم گرفتم از طلافروشی سرقت کنم تا بتوانم رضایت شاکیان را بگیرم اما قبل از فروختن طلاها دستگیر شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *