رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر توضیحاتی را درباره عمر مفید سگ‌های جست‌وجو و نجات و نحوه جایگزین کردن آنها ارائه کرد.

مهدی ولیپور درباره فعالیت سگ‌های امدادونجات و نحوه تربیت و آموزش سگ‌های جدید گفت:‌ همانطور که می‌دانید در برخی از عملیات‌های امدادونجات از سگ‌هایی برای جست‌وجو و نجات استفاده می‌شود که به آنها تیم آنست گفته می‌شود. این سگ‌ها در ماموریت‌های مختلفی از جست‌وجو افراد گمشده تا یافتن افراد از زیر آوار و … فعالیت می‌کنند. 

وی درباره عمر مفید سگ‌های جست‌وجو و نجات اظهارکرد:‌ عموما عمر مفید این سگ‌ها برای حضور در چرخه عملیات ۱۰ سال است و هنگام نزدیک شدن به این مدت زمانی، برنامه جایگزینی این سگ‌ها با سگ‌های جدیدتر اجرا می‌شود تا دقت و سرعت آنها در عملیات‌ها کم نشود. 

ولیپور با بیان اینکه سگ‌های جست‌وجو به طور پیوسته آموزش خواهند دید، گفت:  برخی از آن‌ها آموزش‌های اولیه را گذرانده و به محض اینکه در اختیار استان‌های کشور قرار گیرند آموزش‌هایشان ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: البته این سگ‌ها قبل از ورود به تیم‌های آنست، تحت آموزش قرار می‌گیرند و پس از اینکه دوره آموزش این سگ‌ها به پایان برسد میان استان‌های سطح کشور توزیع شده تا جایگزین سگ‌هایی شوند که عمر مفیدشان برای انجام عملیات جست‌وجو و نجات به پایان رسیده است. 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر  اضافه کرد:‌ حدود  ۱۰ قلاده سگ هم از سوی شهروندان به جمعیت هلال احمر داده شده که اقدامات اولیه برای ورود آن‌ها به چرخه عملیات آغاز شده است. آموزش‌های اولیه از سوی مربی سگ‌های تجسس طراحی و در برخی از موارد اجرایی شده است.

ولیپور درباره آموزش دهندگان این سگ‌ها نیز اظهارکرد: در مجموع ۶۷ مربی سگ‌های تجسس در سطح کشور داریم که در حوادث مختلف و برای آموزش سگ‌های جست‌وجو حضور دارند و آموزش‌های لازم را نیز به این سگ‌ها ارائه می‌دهند.