کاهش ۳۷ درصدی بارش‌های امسال نسبت به میانگین ۵۰ ساله

وضعیت بارش‌ها در سال آبی جدید (از ابتدای مهر۱۴۰۰ تا پایان شهریور۱۴۰۱) تاکنون چندان مطلوب نبوده و بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت ۵۳ ساله کاهش بیش از ۳۷ درصدی داشته است، اما پیش بینی تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نشان می‌دهد این وضعیت تا آخر اردیبهشت ۱۴۰۱ اندکی بهتر خواهد بود.

وضعیت بارشی کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهر۱۴۰۰) تاکنون مطلوب نبوده به گونه‌ای که مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، وضعیت امسال را یکی از خشک‌ترین سال‌های ۵۰ ساله اخیر برشمرده است.

همچنین گزارش اخیر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو حکایت از آن دارد که وضعیت بارشی در هفته منتهی به ۲۶ آذرماه چندان مطلوب نخواهد بود. با این‌حال موسسه یاد شده اعلام کرده بود که وضعیت بارشی کشور تا آخر بهمن ماه امسال کمی بهتر خواهد شد.

اکنون تازه‌ترین گزارش منتشر شده موسسه تحقیقات وزارت نیرو نشان می‌دهد که وضعیت بارشی پیش‌بینی شده برای بازه زمانی تا آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در حد طبیعی خواهد بود.

وضعیت پیش‌بینی بارش تجمعی دوره سه ماهه ابتدای اسفند ۱۴۰۰ تا انتهای اردیبهشت ۱۴۰۱ بر اساس آخرین نتایج مدل‌های جهانی پیش‌بینی فصلی وضعیت اقلیم چهار مرکز بین‌المللی ارائه شده است.

بر این اساس، به‌جز نتایج سازمان هواشناسی فرانسه ( Meteo France) که وضعیت کمی بیش از نرمال بارشی را برای اکثر مناطق کشور در این دوره زمانی پیش‌بینی کرده، سایر مراکز برای بسیاری از نواحی کشور وضعیت بارشی نزدیک به نرمال (میانگین بلند مدت)  یا مقداری کمتر از نرمال را پیش‌بینی کرده‌اند.

مدل‌های جهانی پیش‌بینی فصلی وضعیت اقلیم توسط مراکز معتبر بین‌المللی هواشناسی متعددی در سطح جهان توسعه داده شده‌اند که از معتبرترین آنها می‌توان به مرکز پیش‌بینی‌های محیطی ایالات متحده (NCEP)، مرکز اروپایی پیش‌بینی‌های میان‌مقیاس هواشناسی (ECMWF)، سازمان هواشناسی فرانسه (Meteo France) و دفتر هواشناسی انگلستان (UK Met) اشاره کرد.

براساس اعلام موسسه تحقیقات آب، متوسط دقت پیش‌بینی بارش تجمعی سه ماهه اسفند ۱۴۰۰ تا انتهای اردیبهشت ۱۴۰۱، بین ۲۳ تا ۴۳ درصد است.

تازه‌ترین گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی نشان از آن دارد که میزان بارش های از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۵ آذرماه با کاهش ۳۷.۱ درصدی همراه بوده است، اما جای امیدواری است که وضعیت بهتری از نظر بارش در کشور به‌وجود آید تا به‌دنبال آن وضعیت تامین آب برای همه مناطق کشور بهبود داشته باشد.

گرچه وضعیت بارشی کشور در فصل پاییز مطلوب نبود، این امیدواری وجود داشت که در فصل زمستان، عقب‌ماندگی بارش‌ها در فصل پاییز جبران شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *