به این تیم هم، امیدی نیست!

تیم امید ایران این روزها شرایط بدی را پشت سر می‌گذارد.

همه چیز از حدود یک سال قبل شروع شد، زمانی که مهدی مهدوی کیا با دریافت حکم خود از شهاب‌الدین عزیزی خادم رییس وقت فدراسیون فوتبال سرمربی تیم ملی امیدهای ایران شد. امیدهای ایران که ۵۰ سال یک کشور را چشم انتظار موفقیت خود نگه داشته‌اند یکی از عجیب ترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد که ادامه این روند انتظار برای موفقیت تیم را بیشتر از نیم قرن خواهد کرد. با هم نگاهی به دوران آشفته‌ی حضور مهدوی کیا و شرایط تیم ملی امید در یک سال اخیر می‌پردازیم؛
دریافت حکم
در تاریخ ۹ شهریور ۱۴۰۰ مهدی مهدوی کیا پس از انتخاب شدنش به عنوان سرمربی تیم ملی امید، با ورود به ایران در محل فدراسیون فوتبال حاضر شد و با شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس وقت فدراسیون دیدار کرد و طی این دیدار مهدوی کیا حکم سرمربی‌گری تیم ملی امید را از عزیزی خادم دریافت کرد. ضمن آن که مقرر شد مهدی مهدوی کیا به عنوان مشاور فنی فدراسیون فوتبال در امور فعالیت کند.
شروع طوفانی، اولین مشکل
مهدوی کیا و دستیاران خارجی او اواخر شهریور تا اوایل آبان سال گذشته به تیم ملی زیر ۲۳ سال ایران ملحق شدند و توانستند با کسب سه پیروزی متوالی مقابل تاجیکستان، لبنان و نپال، سهمیه حضور در جام ملت های زیر ۲۳ سال آسیا را به دست آورند اما با توجه به بروز برخی مشکلات و منعقد نشدن قرارداد کادرفنی، از برگزاری اردوی این تیم در بهمن ماه خودداری کردند. این اولین مشکل مهدوی کیا با فدراسیون پس از هدایت تیم امید بود.
عزل خادم و بقای مهدوی کیا
اسفند ماه سال گذشته پس از عزل ناگهانی شهاب الدین عزیزی خادم، آینده‌ی مهدوی کیا در ابهام قرار گرفت. اما با اعلام حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال، مهدی مهدوی کیا به فعالیت خود به عنوان سرمربی تیم ملی امید ادامه داد و در این سمت باقی ماند.
برنامه ریزی برای آینده
با حل مشکلات کادرفنی، تیم ملی در نخستین فیفا دی در نوروز ۱۴۰۱، به تهران آمدند و اردوی خود را برگزار کردند. قرار بر این شد که تیم مهدوی کیا با انگیزه بالا خودش را برای حضور در جام ملت های آسیا در خرداد و همینطور بازی‌های آسیایی در شهریور ۱۴۰۱ آماده کند البته هدف نهایی مهدوی‌کیا و شاگردانش، موفقیت در جام ملت های زیر ۲۳ سال آسیا در دی ۱۴۰۳ و کسب سهمیه المپیک اعلام شد که حدود ۵۰ سال است ایران هیچ نماینده ای در فوتبال المپیک ندارد.
اولین چالش؛ فاجعه‌ی جام ملت های آسیا
شاگردان مهدوی‌کیا در بازی اول به تساوی یک بر یک برابر قطر رضایت دادند و در دیدار دوم شکستی ناباورانه دو بر یک مقابل ترکمنستان را تجربه کردند، تیم امید در شرایطی به مصاف میزبان این رقابت‌ها رفت که فقط در صورت خلق یک شگفتی، فرصت حضور در مرحله بعدی را پیدا می‌کردند که در نهایت با توقف برابر ازبکستان وداعی تلخ و زودهنگام با رقابت‌های فوتبال زیر ۲۳ سال آسیا داشتند.
علت ناکامی؛ بی تجربه بودن یا ضعف بدنی؟
پس از این ناکامی مهدوی‌کیا مشکل تیم را «گل نزدن» و «ضعف بدنی» بازیکنان عنوان کرد اما اشاره نکرد که این مشکلات را چه کسی باید حل می‌کرد! در این خصوص البته نباید مهدوی‌کیا را مقصر دانست بلکه مقصر اصلی کسانی هستند که مهدوی‌کیا را به‌عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب کردند. در این میان اعضای کمیته فنی فدراسیون باید بیش از سایرین پاسخ‌گو باشد که بر اساس چه معیارهایی به مهدوی‌کیای جوان حکم سرمربیگری تیم ملی امید را دادند؟ ما هم مهدوی‌کیا را به خاطر بازی‌های ماندگارش، گلش به آمریکا و … دوست داریم اما آیا او از تجربه و کارنامه لازم برای تصدی این پست برخوردار بود؟ حالا اعضای کمیته فنی فدراسیون (میرشاد ماجدی، مرتضی محصص، ابراهیم قاسم‌پور، پرویز مظلومی، حمید استیلی، نادر عزت‌اللهی و علی‌اصغر مدیرروستا) بررسی بفرمایند، سرمربی تیم ملی امید از چه فرمول، ضابطه یا رابطه‌ای انتخاب شده است که امیدهای ما به این زودی از گردونه رقابت‌های آسیایی حذف می‌شوند؟! شاید بهتر بود آقای محصص که چندین سال است در چنین تصمیماتی حرف اول و آخر را می‌زنند، بفرمایند آیا اینکه مهدوی‌کیا مسئول یا حتی سرمربی «آکادمی کیا» بوده برای تصدی این پست مهم کفایت می‌کرد؟! آیا اینکه مهدوی‌کیا در تیم جوانان هامبورگ دوران آموزش مربیگری خود را گذرانده، باید به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شود و امیدهای مردم را ناامید کند؟
شایعات برکناری کیا
پس از حذف تیم امید از مسابقات جام ملت های آسیا شایعاتی مبنی بر اخراج مهدوی کیا به گوش می‌رسید که حسن کامرانی فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال این شایعات را تکذیب کرد و گفت: تا این لحظه مهدوی کیا در تیم ملی امید حضور دارد و کمیته فنی هم عملکرد تیم ملی امید را بررسی و نظرش را اعلام می‌کند. به همین ترتیب بار دیگر مهدوی کیا با نظر کمیته فنی در سمتش باقی ماند.
بازی های کشورهای اسلامی؛ دستیار من را ندیده‌اید؟
از هفته گذشته اردوی تیم امید برای حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی آغاز شد اما طی اتفاقی عجیب خبری از دستیار هلندی کیا نبود! جان لامرز، دستیار هلندی مهدی مهدوی کیا که از زمان حضور در کادرفنی تیم امید، تنها سه ماه از حقوق ماهیانه حدود ۶ هزار یورویی خود را دریافت کرده بود، قرارداد خود را با فدراسیون فوتبال فسخ کرده و با شکایت به فیفا خواستار دریافت کل مبلغ قراردادش شده است‌. گفته می‌شد به جز مهران شدیدی پور، خود مهدوی کیا حقوق ماهیانه لامرز و ماریو میلتنر، دو دستیار خارجی اش را پرداخت کرده است. با این تفاسیر اردوی تیم امید بدون حضور مربی هلندی آغاز شد و خبری از جانشینی برای لامرز نبود. از طرفی امید در شرایطی عازم قونیه می شود که به دلیل صادر نشدن مجوز حضور بیش از هفت نفر از کادر تیم در دهکده بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، تاکنون هفت نفر از اعضای این تیم شامل پزشک، مدیر رسانه ای، نفر دوم تدارکات، ۲ ماساژور و مدیر اجرایی نمی‌توانتد به ترکیه بروند. ملی پوشان امید کشورمان در مرحله گروهی مسابقات باید با امید مراکش، امید عربستان و امید آذربایجان روبرو شوند و قرار شد که روز ۱۲ مرداد کاروان ایران عازم قونیه شود.
تیم ناقص امید؛ بمب ساعتی کیا ترکید
تیم ملی فوتبال امید روز گذشته با ۱۶ بازیکن در دیدار تدارکاتی با پرسپولیس به میدان رفت و با نتیجه ۴ بر ۲ شکست خورد. غیبت تعداد زیادی از بازیکنان اصلی در این تیم مشهود بود. با توجه به همکاری نکردن برخی باشگاه‌ها با تیم ملی امید جهت حضور در رقابت‌های همبستگی کشورهای اسلامی، مهدی مهدوی‌کیا به دلیل در اختیار داشتن حدود ۱۶-۱۵ بازیکن تصمیم به انصراف تیمش از حضور در این رقابت‌ها گرفت. چیا فوادی، مدیر رسانه‌ای تیم امید با تایید این خبر اعلام کرد غلامرضا جباری، سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال این تصمیم را به اطلاع میرشاد ماجدی رسانده و اکنون تصمیم گیری نهایی بر عهده کمیته ملی المپیک است.
ما با این تیم به فرودگاه مهرآباد هم نمی‌رسیم، چه برسد به پاریس!
مهدی مهدوی‌کیا در حاشیه بازی دوستانه تیم ملی فوتبال امید با پرسپولیس اظهار داشت: ما دو سه روز تمرین کرده بودیم و تیمی نصفه و نیمه در اختیار داشتیم. در هر صورت نتیجه مهم نبود و از نوع فوتبالی که بازی کردیم هم رضایت ندارم. در کل روندمان تاکنون راضی کننده نبود. من بعد از آمدن از ازبکستان جمله‌ای را گفتم و اگر قرار باشد با همین شرایط پیش برویم ما تا فرودگاه مهرآباد هم نمی‌توانیم برویم، چه برسد به پاریس! این اعتقاد و نظر من است. اصلاً از شرایط راضی نیستم و با این تیم نصفه و نیمه هیچ کاری نمی‌توان کرد.
چیزی که کاملا مشخص است این است که با همکاری نکردن باشگاه ها و حضور نداشتن بازیکنان اصلی در تیم مهدوی کیا، این سرمربی را مجبور به انصراف از حضور در مسابقات کشورهای اسلامی کرده است و کیا حضور نداشتن را به ناکامی بدخیم ترجیح داده است. خیلی از کارشناسان این نسل را یکی از بهترین نسل های جدید فوتبال ایران می‌دانند اما فقط نسل خوب داشتن مهم نیست، نبود امکانات و فراهم نکردن شرایط برای جوانان حسرت را به بالای نیم قرن خواهد رساند. در دوره های قبل که شرایط فدراسیون و تیم خیلی بهتر از حال حاضر بوده تیم نتوانست نتیجه بگیرد و ۵۰ سال است که به المپیک نرفته ایم، چه برسد به وضعیت بحرانی کنونی. با این شرایط بهتر است از مهدوی کیا بازی هایش در آلمان و گل خاطره انگیزش در جام جهانی به یاد بیاوریم نه سرمربی تیم امید بودنش را، فعلا از این تیم انتظاری نداشته باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *