استفاده از 7 داور برای فینال جام حذفی، اشتباه است

نوذر رودنیل، کارشناس داوری فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با خبر ورزشی، درباره صحبت‌های اخیر خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران که اعلام کرده قصد دارد فینال جام حذفی را با حضور ۷ داور مورد قضاوت قرار دهد تا هیچ اتفاقی از چشم آنها پنهان نماند، اظهار داشت: بکارگیری کمک داور پشت خط یک شیوه صددرصد اشتباه است. قبلاً در اروپا این اقدام صورت گرفته و در نهایت متوجه شدند که این نمی‌تواند کمکی به فوتبال بکند. حتی خود ما هم در ایران این روش را مدتی انجام دادیم اما متوجه شدیم که عملی نیست.
وی افزود: من شخصاً مسابقه ای را در شهر جم نظارت می‌کردم که داور وسط کرمانشاهی بود. در آن دیدار داور پشت خط یا همان دروازه داشتیم که روی یک صحنه داور اعلام ضربه پنالتی کرد. آقای کرمانشاهی هرچقدر رفت و به او گفت که مطمئن هستی، داور پشت خط تاکید کرد که پنالتی بوده! اما بعداً در برنامه‌های تلویزیونی مشخص شد که به هیچ وجه پنالتی رخ نداده و همان موضوع یک جنجال بزرگ را به راه انداخت. نمی‌خواهم اسم آن فرد را ببرم اما این را متذکر می‌شوم که داور پشت خط به درد کار قضاوت نمی‌خورد.
پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان ادامه داد: تنها در یک صورت میتوان از چنین شرایطی استفاده کرد که به داور پشت خط اختیار تام داده شود که مثلاً با دیدن صحنه‌هایی مثل خطای پنالتی روی نظر داور وسط تاثیرگذار باشد. اما داوری که فقط قرار است پشت خط بایستد تا ببیند توپ از خط عرضی رد شده یا نه و جرأت پنالتی گرفتن ندارد حضورش به چه دردی می‌خورد.
رود نیل در پاسخ به این پرسش خبر ورزشی که آیا افشاریان قصد داشته با استفاده از ۷ داور کمبود VAR را جبران کند توضیح داد: قطعا اگر VAR وجود داشته باشد می‌تواند کوچکترین اتفاقات را مورد بازبینی دوباره قرار بدهد. البته من خودم با VAR مخالفم چون آن هم مشکلات خاص خودش را دارد اما به طور کلی استفاده از ۷ داور نمی‌تواند جای خالی VAR را پر کند.
وی ادامه داد: مهمترین نکته در رابطه با بحث داوری این است که مربیان و بازیکنان به علاوه تماشاگران باید اجازه بدهند داوران در آرامش کار خودشان را انجام بدهند. وقتی مربی لب خط مثل گندمِ روی آتش بالا و پایین می‌پرد، تمرکز داور هم از بین می‌رود.
رود نیل در پایان تاکید کرد: من شدیداً با حضور داور خارجی برای مسابقات لیگ هم مخالفم. ما تجارب استفاده از داور خارجی را داریم. داوران خودمان یک سر و گردن از آنها بهتر هستند اما باید فشار را از روی آنها برداریم تا تمرکزشان بیشتر شود. برای قضاوت یک مسابقه هم نهایتاً یک کمک داور اضافه کفایت می‌کند مثل همین بازی اخیر که کمک داور دچار مشکل تنفسی شد.

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *