جلوگیری از بازی کردن بازیکنان خارجی استقلال؛ سازمان لیگ مقصر یا بی‌تقصیر؟

سازمان لیگ فوتبال ایران با ابطال مجوز بازی ۲ بازیکن خارجی تیم فوتبال استقلال پیش از دیدار با گل‌گهر این روزها وارد دردسر جدیدی شده است.
پیش از دیدار روز گذشته استقلال مقابل گل‌گهر سیرجان یک خبر عجیب، اردوی شاگردان مجیدی را تحت تاثیر قرار داد. به یک باره از سازمان لیگ خبر می‌رسد، کوین یامگا و رودی ژستد دو مهاجم خارجی استقلال برای به میدان رفتن در این بازی حساس مجوز ندارند.
موضوع از این قرار بود که بعد از منتفی شدن قانون منع جذب بازیکن خارجی به فوتبال ایران، هر باشگاهی باید برای جذب بازیکن خارجی ضمانت‌نامه بانکی به فدراسیون فوتبال ارائه دهد. مشکلی که در این بین از ابتدا برای استقلال وجود داشت این بود که باشگاه استقلال مثل پرسپولیس، دولتی است و برای ارائه ضمانت‌نامه محدودیت و نیاز به مجوز دارد. با این وجود سازمان لیگ با قبول ضمانت ملکی از سوی باشگاه استقلال برای این ژستد و یامگا کارت بازی صادر می‌کند تا این دو بتوانند در هفته‌های گذشته تیم‌شان را همراهی کنند.
این درحالی است که وقتی کارت بازی برای بازیکنی صادر می‌شود، تنها در صورتی از حضور در زمین منع می‌شود که این تصمیم با دستور و حکم ارکان قضایی فدراسیون فوتبال انجام شده است و این یعنی سازمان لیگ نمی‌تواند به خودی خود کارت بازیکنی را ابطال کند. البته سازمان لیگ معتقد است که به باشگاه استقلال مجوز موقت و مشروط داده شده بود. در این رابطه فریبرز محمودزاده گفت:‌ «در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۰ سازمان لیگ در نامه‌ای رسمی و محرمانه به باشگاه استقلال اعلام کرد که مجوز موقت و مشروط این دو بازیکن به دلیل عدم ارائه تضامین بانکی لغو شده است. حتی به صورت شفاهی نیز به عوامل باشگاه استقلال این موضوع یادآوری شد».
با این وجود «نداشتن بدهی بین‌المللی و ارائه ضمانت‌نامه بانکی» تنها شروط فدراسیون فوتبال برای جذب خارجی‌ها بوده است ولی سازمان لیگ بدون دریافت ضمانت بانکی از باشگاه استقلال برای این بازیکنان کارت بازی دریافت می‌کند تا حالا بعد از ۶ هفته تبعات این تخلف بزرگ نمایان و البته دردسرساز شود. در این میان این سؤال مطرح می‌شود که اگر امکان صدور کارت بازی برای این دو بازیکن از ابتدا وجود نداشته، چرا از ابتدا آنها بازی برای استقلال به میدان رفته‌‌اند و یا اینکه اگر با ضمانت ملکی که باشگاه استقلال ارائه داده است، سازمان لیگ مجاز به صدور کارت بازی بوده و این بازیکنان مشکلی برای به میدان رفتن نداشته‌‌اند، حالا چرا بعد از گذشت ۶ هفته از لیگ برتر تصمیم سازمان لیگ عوض شده است؟
با وجود اینکه به نظر می‌رسد استقلالی‌ها از ابطال مجوز موقت‌شان از پیش اطلاع داشته‌اند ولی این موضوع از تخلفی که در اصل ماجرا رخ داده است،‌ نمی‌کاهد. سازمان لیگ درحالی که از ابتدا باید با دریافت ضمانت بانکی، کارت بازی بازیکنان خارجی استقلال را صادر می‌کرد، با ضمانت ملکی اقدام به صدور مجوز مشروط کرده است و بعد از آن در تخلفی دیگر سرخود کارت بازی‌ای که خود صادر کرده را زیر سؤال می‌برد. قانون در این باره صراحتاً تنظیم شده است و جای هیچ اما و اگر وجود ندارد. سازمان لیگ با آگاهی از اینکه باید با چه دستورالعملی اقدام به صدور کارت بازیکنان خارجی کند، به ژستد و یامگا مجوز بازی داده است.
شاید صدور کارت بازی این بازیکنان اقدامی خلاف قانون فدراسیون فوتبال برای جذب بازیکنان خارجی بوده است، اما حالا خیلی‌ها اعتقاد دارند جلوگیری از به میدان رفتن آنها در کوران مسابقات نیز اقدامی غیرقانونی از سوی سازمان لیگ به حساب می‌آید. سازمان لیگ در ابتدا شاید با مصلحت‌اندیشی سعی کرده تفسیر دیگری از قانون برای خود داشته باشد تا هم استقلالی‌ها را به نوعی راضی نگاه دارد و هم از فشار‌های احتمالی در امان باشد ولی در ادامه و با عدم ارائه ضمانت بانکی، گرفتار تصمیم اشتباهاش در ابتدای کار شده است. سازمان لیگ تا پیش از بازی با گل‌گهر از لحاظ قانونی نه راه پیش داشته و نه راه پس ولی با این وجود با ابطال مجوز بازی دو بازیکن خارجی، هم اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند و هم اینکه بیش از پیش خود را در مظان اتهام قرار می‌دهد.
اخیراً باشگاه استقلال بر سر تبلیغات محیطی با فدراسیون فوتبال و به ویژه سازمان لیگ اختلاف پیدا کرده است. کشمکش‌هایی که در نهایت منجر به پیروزی استقلال شد و این باشگاه به همراه پرسپولیس موفق شدند، اجرای تبلیغات محیطی مسابقات‌شان را مستقلاً برعهده بگیرند. البته هنوز حرف و حدیث‌ها پیرامون این موضوع زیاد است و نمی‌توان منکر اختلافاتی که هم‌اکنون بین دو طرف وجود دارد، شد. این اتفاقات باعث شده تا حالا عده‌ای اقدام سازمان لیگ در ابطال مجوز دو بازیکن خارجی استقلال در آستانه بازی حساس با گل‌گهر را با عنوان «انتقام سازمان لیگ از استقلال» یاد کنند.
سازمان لیگ این روز‌ها برای پاره‌ای از مسائل در تیر راس انتقادات قرار دارد. از عدم شفافیت در بحث اجرای تبلیغات محیطی تا انتقاداتی که نسبت به نحوه بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها شده است. موضوعاتی که در خیلی از موارد از زبان مدیران این سازمان تناقضاتی نیز شنیده شده و همچنان نتیجه نهایی مجهول مانده است. حالا سازمان لیگ در کنار همه گیر و گفتاری‌هایی که این با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، با مساله‌ای جدید به نام «صدور پر دردسر کارت بازی برای دو بازیکن خارجی» روبه‌رو شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *