حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم از کاندیدای خاص فدراسیون فوتبال

یارکشی‌ها و تقسیم وظایف برای مهیا کردن افکار عمومی جهت بازگشت دوباره کاندیدای خاص به فدراسیون فوتبال در حالی عده‌ای را به تکاپو انداخته که هنوز تأیید صلاحیت‌های نهایی نیامده و بسیاری امیدوارند که ایراد‌های گرفته شده به کمیته بدوی، صلاحیت‌های ابتدایی را باطل و شرایط را برای حضور نامزد‌هایی که به بهانه عدم تکمیل بودن مدارک کنار گذاشته شدند، مهیا کند. 
با وجود اعلام رأی پرونده ویلموتس از سوی کمیته استیناف که می‌توانست تیرخلاصی باشد به کاندیداتوری تاج، طی روز‌های گذشته شاهد حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم از رئیس سابق فدراسیون فوتبال در این راستا هستیم، آن‌هم در شرایطی که اهم مردم از تلاش‌های او برای بازگشت مجدد به فدراسیون به خشم آمده‌اند و انتقاد‌های بسیاری نیز طی روز‌های اخیر از سوی پیشکسوتان، جامعه فوتبال و حتی نماینده‌های مردم در مجلس را شاهد بوده‌ایم. انتقاد‌هایی که نشان از عدم مقبولیت تاج در بین مردم و حتی جامعه فوتبال دارد. با این وجود به نظر می‌رسد آن‌هایی که از مدت‌ها قبل برای حضور در تیم او به توافقاتی رسیده‌اند، سعی در آرام کردن جو دارند و القای این مهم که تاج کمترین تقصیر را در پرونده ویلموتس داشته و بازگشتش به فوتبال به سود این رشته ورزشی است. حال آنکه باور مردم و جامعه فوتبال چیزی جز این است. 
رقم درشت بریده شده برای ایران در پرونده مرد بلژیکی هیچ جایی برای دفاع از رئیس سابق باقی نمی‌گذارد. با این حال پرداختن به اینکه از مبلغ پرداختی اولیه کسر شده و می‌توان این رقم را کمتر از این هم کرد، ترفندی است که برای کمرنگ کردن این جریمه سنگین در پیش گرفته شده است، به‌طوری‌که رضا شاه‌منصوری، وکیل پیشین فدراسیون فوتبال می‌گوید با فرجام‌خواهی در دادگاه فدرال سوئیس می‌توان پرونده مارک ویلموتس را یکی، دو سال دیگر در سیکل قضایی نگه داشت و پیشنهاد بردن پرونده به دادگاه فدرال سوئیس را می‌دهد. حال آنکه به درازا کشیدن این داستان به هیچ عنوان به سود ایران نیست، وقتی هر سال ۵ درصد دیرکرد می‌خورد به مبلغ بریده شده و علاوه بر آن افزایش نرخ ارز ضرری چند برابر آن چیزی را که آقایان در محاسبات خود به عنوان سود مطرح می‌کنند روی دست فوتبال ایران می‌گذارد. 
درحالی‌که برخی، چون وکیل سابق فدراسیون پیشنهاد کش دادن این داستان را مطرح می‌کند، برخی، چون عبدالکاظم طالقانی که ریاستش بر هیئت فوتبال استان خوزستان ضربه‌های مهلکی به داوری‌های این استان زده و صدای جامعه فوتبال خوزستان را درآورده نیز درصدد حضور مجدد در هیئت رئیسه فدراسیون هستند برای حمایت همه‌جانبه از کاندیدای خاص. حمایتی که طی روز‌های اخیر با مصاحبه‌های حماسی آغاز شده است: «تاج سه سال خون دل خورد و از نظر من همین امروز هم می‌توانست حرف‌های دیگری بزند، اما باز هم حجب و حیا به او اجازه چنین کاری را نداد.» البته باید هم امثال طالقانی پشت تاج درآیند، او خود یکی از مقصران این پرونده است که در زمان عقد قرارداد با ویلموتس، عضو هیئت مدیره بود و همچنین مدت‌ها با حکم رئیس سابق ریاست امور شهرستان‌های فدراسیون را برعهده داشت و بازگشت مجدد تاج می‌تواند همکاری‌های او با فدراسیون را یک‌بار دیگر پررونق کند. 
برخی، اما یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ، یعنی نه به اندازه طالقانی تند و آتشین پشت تاج درمی‌آیند و نه مانند وکیل سابق فدراسیون با مطرح کردن بحث‌های حاشیه‌ای و البته غیرکارشناسی سعی در منحرف کردن اذهان عمومی دارند. نفراتی، چون بهاروند را نمی‌توان مستقیماً حامی تاج خواند، اما با نگاهی به صحبت‌های آن‌ها می‌توان دریافت اعتراضی هم به حضور مجدد او در فدراسیون فوتبال ندارند که اگر داشتند با مطرح کردن بحث تحریم‌ها، بی‌پولی فدراسیون و فشار‌های وارده به تاج سعی در مبرا کردن او نداشتند، چراکه تحریم‌ها و بی‌پولی قبل از باز کردن باب مذاکرات با ویلموتس هم وجود داشت، درست مثل دخالت سیاسیون در تصمیم‌گیری‌های ورزش که اگر به‌زعم تاج نمی‌توانست به سود فوتبال باشد همان روز باید زبان باز می‌کرد و کنار می‌کشید، نه سه سال بعد که چیزی حدود ۲۰۰ میلیارد روی دست فوتبال گذاشته است! 
پس کشاندن بحث به مقوله تحریم‌ها، بی‌پولی و فشار‌های وارده از سوی سیاسیون به تاج به منزله پرت کردن حواس‌ها از اصل ماجراست، چراکه مسئله امروز نه اعمال فشار از بالاست، نه مقوله تحریم‌ها و نه حتی مشکلات مالی است. مسئله نحوه عقد قرارداد و مفاد گنجانده شده در آن است که کمر فوتبال ایران را شکسته است. قراردادی که تاج بی‌هیچ شک و تردیدی یکی از مقصران اصلی آن است و همین یک مورد کافیست برای آنکه مردم حضور دوباره او در فدراسیون فوتبال را برنتابند.
اما در شرایطی که چشم مردم برای ردصلاحیت او به نهاد‌های نظارتی است، شاهد مصاحبه‌های عجیب و دور از انتظاری از تاج هستیم. رئیس سابق فدراسیون فوتبال و نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در کمال ناباوری مدعی است می‌توان با پیش کشیدن بحث تحریم‌ها از پرداخت بدهی ویلموتس سرباز زد، موضوعی که اگرچه برای تغییر جو به سود خود و فریب افکار عمومی به زبان می‌آورد، اما می‌توان با همین یک مورد خاص او را مخاطب قرار داد که چطور وقتی بعد از سال‌ها حضور در فوتبال تا این اندازه با قوانین ناآشناست که نمی‌داند همین یک جمله می‌تواند فوتبال ایران را تعلیق کند با شعار تحول عزم بازگشت به فدراسیون را کرده است؟!
او در حالی با اشاره به منابع مالی ایران در فیفا مدعی است می‌توان غرامت ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورویی و ۵ درصد جریمه دیرکرد سالانه قرارداد مارک ویلموتس را از این محل پرداخت که حالا ۳۲ میلیارد دیگر هم به این مبلغ بابت مالیات اضافه شده است و تازه تاج پیش از پایان دادن به حضورش در فدراسیون فوتبال حساب ایران در فدراسیون جهانی فوتبال را صفر کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *