صد درصد مخالف رفتن مهدی قایدی بودم

یک کارشناس فوتبال معتقد است که تیم ملی ایران تجربه و شرایط آن را دارد که از دور گروهی جام جهانی صعود کند.
بهتاش فریبا درباره هم‌گروهی ایران با تیم‌های ملی آمریکا، انگلیس و برنده پلی‌آف اروپا در جام جهانی و اظهارات متفاوت کارشناسان در ارزیابی این گروه گفت: در جام جهانی بازی آسان وجود ندارد. بهترین تیم‌های دنیا برای این مسابقات انتخاب شده‌اند. تیمی هم که از پلی‌آف می‌آید ضعیف نیست. اتفاقات فوتبال طوری است که آن را قشنگ می‌کند. شما می‌بینید که ایتالیا به جام جهانی نمی‌آید. این تیم گیر افتاد! به شخصه فکر می‌کردم فوتبال ایتالیا که جوانان خوبی هم داشت، جزو چهار تیم نهایی جام‌جهانی باشد. فوتبال همین است. تکلیف فوتبال روشن نیست. اگر گروه ما بسیار سخت است، سایر گروه‌های جام جهانی هم سخت‌اند.
* تجربه بین‌اللملی ایران زیاد است
او با اشاره به تیم‌های حاضر در گروه B جام جهانی اظهار کرد: یکی از محاسن گروه ما این است که با آمریکا بازی کرده‌ایم. البته تجربه بازی با انگلیس و برنده پلی‌آف را نداریم. اگر سه تیم این گروه خوب هستند، تیم ما هم بسیار خوب است. ۸۵ تا ۹۰ درصد ترکیب تیم ایران را لژیونرها تشکیل می‌دهند. نهایتا دو، سه بازیکن از لیگ برتر خودمان در ترکیب اصلی باشند. این دو بازیکن یعنی نورافکن و امیری هم لژیونر بوده‌اند. تجربه لژیونرهای ما زیاد است. وقتی طارمی به چلسی یا سردار به بهترین تیم‌ها گل می‌زنند، نشان دهنده این است که تجربه بین‌المللی ما زیاد است و نتایجی که تیم ملی ما گرفته است، یک مقدار سطح توقع هواداران فوتبال را بالاتر برده که بسیار طبیعی است.
* توقع می‌رود از گروهمان در جام جهانی صعود کنیم
این بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران با بیان اینکه ایران در حال حاضر تیم باتجربه‌ای در جام جهانی محسوب می‌شود، گفت: بار ششم ماست که به جام جهانی می‌رویم. توقع می‌رود که ان‌شاء‌الله به مرحله دوم صعود کنیم. در هر صورت، بازی اول ما با انگلیس است که بسیار سخت است. سال‌ها است که انگلیس در جام جهانی قهرمانی نیاورده است. امسال به دنبال قهرمانی هستند. لیگ انگلیس را کاملا دنبال می‌کنم. فوتبال این کشور مثل سابق نیست که فکر می‌کنیم که روی به ارسال‌های هوایی می‌آورد.
* با چهار امتیاز می‌توانیم امیدوار باشیم
فریبا درباره تحول در فوتبال انگلیس و موفقیت‌های نسبی این تیم در جام جهانی ۲۰۱۸ و یورو ۲۰۲۰ خاطرنشاتن کرد: انگلیس به عنوان مهد فوتبال جهان می خواهد موفق شود. آن‌ها به دلیل شرایط خاص آب‌وهوایی و بارش‌های مداوم سال‌ها مجبور بودند روی هوا بازی کنند. وقتی دیدند که از تیم‌های بزرگ دنیا عقب افتاده‌اند، دنبال مربیانی رفتند که سیستم و روش بازی را تغییر دادند. آوردن گواردیولا، کلوپ و … باعث شده که از انگلیس بازی هوایی را نبینیم. در زمینه بازی تحت فشار بسیار قوی هستند چون توانایی بدنی بالایی دارند و کار بسیار سخت است. به نظرم با گرفتن ۴ امتیاز می‌توانیم امیدوار به صعود باشیم. شاید آمریکا هم بتواند از انگلیس امتیاز بگیرد و این شرایط گروه را به نفع ما کند.
* باید با تیم‌های بزرگ بازی کنیم
وی در واکنش به اینکه به نظر می‌رسد او نسبت به موفقیت ایران در این گروه ناامید نیست، گفت: با این توصیفی که درباره ایتالیا عرض کردم، هیچ چیز در فوتبال معلوم نیست. ممکن است در روز اول انگلیس را هم ببریم. در هر صورت خوشبین هستم. صعود ما از دور گروهی، به عملکردمان از الان تا جام جهانی بستگی دارد که چطور برای این مسابقات آماده شویم. دوباره دنبال گینه و پاناما نرویم. ممکن است که تیم‌های بزرگی با ما بازی نکنند اما امیدوارم بزرگنرین تیم‌هایی که می‌توانند بازی کنند، انتخاب شود.
* وضعیت بازیکنان در جام جهانی مهم است که مصدوم نشوند
این کارشناس فوتبال به شرایط بدنی بازیکنان اشاره کرد و افزود: موفقیت ما به وضعیت سلامتی بازیکنان هم بستگی دارد. ممکن است دو، سه بازیکن خوب تیم ناگهان مصدوم شوند. این مساله می‌تواند برای ما مهم باشد. مثلا کرونا ما را گرفتار نکند. اگر همه این مسائلی که عرض کردم به وجود نیاید، خوشبینی ما بیشتر می‌شود که به مرحله دوم برویم. ضمن اینکه الان خط دروازه، هافبک و مهاجم خوب است. باید روی خط دفاعی تمرکز کنیم. شاید اگر در این مدت باقی مانده تیم‌مان را به سمت بازی سه دفاعی ببریم که ۹۰ درصد تیم‌های دنیا بازی می‌کنند، شاید بتواند کمک بیشتری کند. وقتی دو مهاجم مثل طارمی و سردار دارید باید با دو مهاجم بازی کنید. در این شرایط به نظرم دفاع سه نفره می‌تواند درهای خط دفاعی را ببندد و کارگشا باشد.
* شرایط بازی با سه مدافع را داریم
مربی سابق استقلال در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت و نفرات لازم برای بازی سه دفاعه در ایران موجود است، اظهار کرد: ما ظرفیت داریم. چرا یزدانی را انتخاب نمی‌کنید؟ سیاوش یزدانی سال گذشته بهترین دفاع وسط بود. در قدرت سرزنی، پوشش،  سرعت کوتاه، گام و همه شاخصه‌ها عالی بود.
وی در واکنش به اینکه او دچار مشکلات سربازی شده و در ملوان هم بازی نمی‌کند گفت: از این به بعد او را انتخاب کنند. بابت او در این زمینه هزینه شده که تبدیل به سیاوش یزدانی شده است. ممکن است زمانی بازیکنی مصدوم باشد اما الان باید او را انتخاب کنید. عارف غلامی، خلیل‌زاده، کنعانی‌زادگان، پورعلی‌گنجی و سیاوش یزدانی نفرات مناسب برای سیستم سه دفاعه هستند. این ها نظریات شخصی من است. من همه بازی‌ها را رصد می‌کنم. واقعا می‌بینم که دفاع وسطی بهتر از سیاوش نداریم. در نهایت تصمیم برای چنین مساله ای در اختیار کادر فنی است. من دخالتی ندارم و نظر شخصی خودم را گفتم. به نظرم با حضور سیاوش (یزدانی) و سه دفاعه کردن خط دفاعی، می‌توانیم وضعیت بهتری داشته باشیم.
* اگر از دور گروهی صعود کنیم، بازی‌ها راحت‌تر است
فریبا درباره اینکه چه نتیجه‌ای در جام جهانی می‌تواند او را راضی کند، گفت: ما در جام جهانی گذشته با اسپانیا بازی کردیم. اگر توپ آخر طارمی مقابل پرتغال گل شده بود یا ضربه سری که بعد از لایی انداختن به پیکه گل می‌شد، به مرحله بعد صعود می‌کردیم. اگر بتوانیم به مرحله بعد صعود کنیم، به نظرم بازی‌ها در آنجا از دور گروهی راحت‌تر هم می شود. به نظر خودم رفتن به مرحله دوم می‌تواند اتفاق خوبی باشد.
* اسکوچیچ فقط یک شکست خورده است
او در واکنش به اظهارات مختلف و انتقادها از دراگان اسکوچیچ حتی وقتی تیم ملی بازی‌ها را پیروز می‌شد، گفت: به نظر من امروز آمار تعیین کننده است. الان هیچ کسی نمی‌آید بگوید تیم ملی سال ۱۹۷۸ چه مدلی بازی کرد و چه کار کرد که به جام جهانی رفت. فقط می‌گویند که برای اولین بار در شرایطی که از اقیانوسیه و آسیا یک تیم به جام جهانی می‌رفت، این کار را انجام دادیم. الان می‌گویند سال ۷۸ یک از تیم‌های حاضر در جام جهانی ایران بود. آمار اسکوچیچ را که نگاه می کنید، می‌بینید در ۱۷ بازی، یک شکست را متحمل شده است.
* شکست مقابل کره به خاطر غیبت بازیکنان اصلی و چیدمان بد بود
این کارشناس فوتبال به شکست ایران مقابل کره پرداخت و گفت: روز بازی با کره ۵ یار اصلی خودمان را نداشتیم. البته همه می‌دانیم چیدمان هم بد بود. این نیست که بخواهم عملکرد و چیدمان اسکوچیچ در این بازی را تایید کنیم. اگر قرار باشد که اشکالات را نگوییم، نمی‌شود. باید مشکلات را هم گفت. تیم ما در آن بازی چیدمان بدی داشت. تعویض ها هم بد بود و بازی را باختیم. اعقتادم بر این است که اگر نفرات اصلی ما در روز بازی با کره بودند، بهتر بازی می کردیم و بعد از ۱۰ سال نمی‌باختیم.
* مربی خارجی جدید فرصتی ندارد
او با اشاره به آمار اسکوچیچ اظهار کرد: وقتی آمار هست، به جای تخریب شرایط روحی تیم ملی، باید انرژی مثبت بگذاریم و هواداران و پیشکوستان به عنوان یار دوازدهم به جام جهانی بروند. ما هفت ماه و نیم فرصت داریم. اگر مربی خارجی بیاریم، تا او بخواهد سلام و علیکم کند چهار ماه گذشته و اشرافی نسبت به فوتبال ما ندارد. اگر اسکوچیچ توانسته نتایج خوبی بگیرد به این خاطر است که هفت، هشت سال در ایران بوده و اشراف کاملی نسبت به فوتبال ما دارد. مگر اینکه شرایط به شکلی باشد که بگویند اسکوچیچ را نمی خواهیم. تازه آن موقع باید یک مربی ایرانی بگذاریم. اگر خارجی بیاوریم اکثرا پروازی هستند. نمی توانند به آن صورت روی تیم ملی ما تمرکز کنند و آشنایی کامل پیدا کنند و دچار اشکال می شوند. باید اسکوچیچ را حمایت کرد. همانطور که گفتم باید اردوهای مناسب و تدارکاتی با تیم های بزرگ را فراهم کنیم و چه بسا مقابل آلمان هم چهار گل بخوریم. هیچ اشکالی ندارد.
* مشاوره‌های غلط باعث شد که قایدی به امارات برود
فریبا درباره انتقال قایدی به شباب الاهلی امارات و نیمکت نشینی در این تیم و در نتیجه دعوت نشدن او به تیم ملی گفت: مصاحبه‌های قبل از رفتن قایدی به امارات موجود است. اگر پیگیری کنید صد درصد مخالف رفتن او بودم. گفتم اگر یک فصل دیگر هم در استقلال و باشگاه‌های آسیا بازی کند، می تواند در اروپا هم بازی کند. او می‌توانست مثل سردار، جهانبخش، عزت‌اللهی و طارمی به اروپا می‌رفت. توانایی‌های مهدی را می‌دانیم. خود ما او را به استقلال آوردیم. متاسفانه آن چیزی که فکر می‌کردیم، اتفاق افتاد و شاید اگر شرایط فرق می کرد، او در بازی های جام جهانی جزو نفرات اصلی ما باشد. متاسفانه انتخاب بد و مشاوره‌های غلط باعث شد که مهدی به تیم ملی هم دعوت نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *