کسب مدال طلای محمدرضا گرایی در المپیک توکیو و درخشش و رکورد شکنی های فوق العاده آزاد و فرنگی کاران ایران در رقابت های جهانی نروژ، اتفاقات شیرین کشتی در سال ۱۴۰۰ بود.
کشتی ایران سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت، المپیک توکیو مهمترین رویداد برای کشتی ایران پس از گذشت ۵ سال از المپیک ریو بود که در نهایت تنها یک طلا سهم کشتی ایران بود.
محمدرضا گرایی بر خلاف انتظارات درخشید و با تنها مدال طلای خود برای کشتی ایران آبروداری کرد و محمدهادی ساروی نیز به مدال برنز رسید. در کشتی آزاد نیز حسن یزدانی بار دیگر در فینال مغلوب دیوید تیلور شد به نقره رسید و امیرحسین زارع نیز برنز سنگین وزن را از آن خود کرد.
شکست ثانیه های پایانی یزدانی مقایل تیلور بازتاب گسترده ای در ایران و خارج از کشور داشت، تلخی این شکست برای یزدانی به حدی بود که وی با گریه و فریاد با مشت به روی تشک زد و در مسیر رفتن به رختکن نیز با زدن لگد به صندلی، عصبانیت و ناراحتی شدید خود را از این شکست تلخ نشان داد. بعد از این شکست بسیاری از مسئولان سیاسی و چهره های مطرح ورزشی و هنری با انتشار پیام از یزدانی حمایت کردند.
پس از المپیک، بنا به لطف طلایی گرایی ماندگار شد اما علیرضا دبیر بلافاصله غلامرضا محمدی را از کار برکنار و بر خلاف انتظارات پژمان درستکار را بدون هیچگونه تجربه مربیگری در سطح ملی به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد معرفی کرد.
اما ۲ ماه پس از رقابت های المپیک، تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران درخشش فوق العاده ای در رقابت های جهانی نروژ داشتند و این موفقیت بازتاب گسترده ای در داخل و خارج از ایران داشت.
رقابت های جهانی نروژ با کسب نتایج درخشان و تاریخسازی برخی چهره ها برای ایران همراه بود، حسن یزدانی ۲ ماه پس از شکست تلخ مقابل دیوید تیلور در فینال المپیک، اینبار در فینال مسابقات جهانی به برتری رسید تا انتقام ۳ شکست قبلی را از حریف آمریکایی بگیرد. یزدانی پس از این برد فریاد زد و بر روی تشک افتاد تا نشان دهد با این پیروزی و گرفتن انتقام از تیلور از زیر چه فشار سنگینی بیرون آمده است.
امیرحسین زارع نیز پس از ۳۲ سال از مدال طلای مرحوم سلیمانی، موفق به کسب مدال طلای جهان در سنگین وزن کشتی آزاد شد و علی اکبر یوسفی در سنگین وزن کشتی فرنگی برای نخستین بار کشتی فرنگی ایران را صاحب مدال طلای جهان کرد.
محمدرضا گرایی نیز ۲ ماه پس از کسب مدال طلای المپیک، اینبار در مسابقات جهانی درخشید و بر سکوی نخست جهان ایستاد تا اولین چهره تاریخ ورزش ایران باشد که در یک سال موفق به کسب مدال های طلای المپیک و جهان شده است.
دیگر اتفاق مهم برای کشتی ایران در سال ۱۴۰۰ بحث و جدل چندباره علیرضا دبیر با رییس کمیته المپیک و وزیر ورزش بر سر بودجه بود که اوج آن در جریان برگزادی مجمع کمیته المپیک شکل گرفت، جاییکه دبیر به شدت از کمبود بودجه و ترکیب هیات اجرایی کمیته المپیک انتقاد کرد و خواستار اختصاص بودجه بیشتر به کشتی متناسب با جایگاه و افتخارات ورزش اول ایران شد.
در ادامه مهمترین اتفاقات ‌کشتی ایران در سالی که گذشت را می خوانید:
۳فروردین: حمایت قاطع دبیر از غلامرضا محمدی
پس از انتقاد تند حسین خانی از غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد، رییس فدراسیون کشتی در تمرین امروز (سه شنبه) تیم ملی کشتی آزاد حاضر شد و شدیدا به ملی پوشان برای خودداری از تکرار این قبیل انتقادات از کادر فنی تیم ملی هشدار داد. محمدی نیز حمایت دبیر را نفع کشتی دانست.
۱۳ فروردین: ناکامی جردن باروز در رسیدن به المپیک توکیو
در جریان رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی  آزاد آمریکا برای حضور در المپیک توکیو،جردن باروز چهره شاخص کشتی جهان و دارنده مدال های طلای جهان و المپیک برابر کایل دیک تن به شکست داد و از حضور در المپیک بازماند.جی دن کاکس دارنده ۲ طلای جهان نیز فقط بخاطر اینکه یک دقیقه دیر به مراسم وزن کشی رسید از مسابقات انتخابی وزن ۹۷ کیلوگرم کنار گذاشته شد تا اینبار نیز کشتی آمریکا بدون توجه به نام کشتی گیران، نشان دهد قانون حرف نخست را می زند. دیوید تیلور نیز با شکست قاطع رقبای خود ملی پوش وزن ۸۶ کیلوگرم آمریکا در توکیو شد.
۱۶ فروردین: انتقاد فلاح از مدیر تیم ملی کشتی آزاد
اکبر فلاح دارنده مدال‌های طلا و نقره جهان با انتقاد از نحوه دعوتش به عنوان عضو کمیته فنی رقابت‌های کشتی آزاد انتخابی تیم ملی نوجوانان، گفت: مدیر تیم ملی می‌خواهد با این رفتارها به ما توهین کند.
۲۰ فروردین: خط و نشان محمدرضا گرایی پیش از المپیک
در پایان رقابت های کشتی فرنگی گزینشی المپیک در قاره آسیا، محمدرضا گرایی در فینال وزن ۶۷ کیلوگرم مقابل هان سو ریو دارنده مدال های طلای جهان از کره جنوبی در ۴ دقیقه و با امتیاز ۹ بر صفر به برتری رسید و صاحب مدال طلا شد. برد قاطع گرایی مقابل چهره شاخص کشتی جهان با تمجید اتحادیه جهانی کشتی نیز همراه شد.
۲۲ فروردین: ۶ طلا و یک نقره ایران در تورنمنت بلغارستان
جمال عبادی، حمیدرضا زرین پیکر،مجتبی گلیج و امین طاهری در کشتی آزاد صاحب ۴ مدال طلا شدند و در کشتی فرنگی نیز پویا ناصرپور و علی ارسلان به مدال طلا رسیدند و مهدی فلاح نقره گرفت.
۲۳ فرودین: ناکامی جدیدی در انتخابات شورای کشتی آسیا
عباس جدیدی گزینه فدراسیون کشتی ایران برای بدست گرفتن پست دبیرکلی شورای کشتی آسیا نتوانست در انتخابات به پیروزی برسد. دبیر پس از ناکامی جدیدی گفت: مزدورهای داخلی نگذاشتند جدیدی رای بیاورد.
۲۵ فرودین: قهرمانی کشتی فرنگی ایران در آسیا با ۴ طلا، ۲ نقره و ۳ برنز
پژمان پشتام در ۷۷، ناصر علیزاده در ۸۷، مهدی بالی در ۹۷ و علی اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلای آسیا رسیدند، مهدی محسن نژاد در ۶۰ و میثم دلخانی در ۶۳ کیلوگرم نقره گرفتند و پویا دادمرز در وزن ۵۵ حسین اسدی در ۶۷ و امین کاویانی نژاد در ۷۲کیلوگرم به مدال برنز رسیدند.
۲۸ فرودین: فریدون قنبری درگذشت
فریدون قنبری ملی پوش اسبق کشتی آزاد ایران که به دلیل بیماری پانکراتیت حاد(التهاب لوزالمعده) و پس از انجام عمل جراحی در بخش ICU بیمارستانی در کرمانشاه بستری شده بود، درگذشت.
۲۹ فرودین: قهرمانی کشتی آزاد ایران در آسیا با ۳ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز
تیم ملی کشتی آزاد ایران با ۳ مدال طلای حسن یزدانی، کامران قاسمپور و علی شعبانی، ۳ نقره علیرضا سرلک، مصطفی حسین خانی و علی سوادکوهی و ۲ برنز مرتضی قیاسی و امین طاهری و با مجموع ۱۶۴ امتیاز، بر سکوی نخست آسیا ایستاد.
۹ اردیبهشت: بازسازی میلیاردی کمپ تیم های ملی
خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده پس از ۷ ماه کار بازسازی با هزینه‌ای در حدود ۲۵ میلیارد تومان افتتاح شد. راه اندازی این کمپ با تمامی امکانات لازم برای تمرین، تفریح و آسایش کشتی‌گیران در دیگر اقدامات عمرانی علیرضا دبیر در طول تاریخ کشتی ایران بی‌سابقه بوده و این موضوع باعث شده امکانات و فضای تمرینی کشتی‌ نسبت به سایر رشته‌ها بی‌نظیر باشد.
۱۸ اردیبهشت: کشتی فرنگی با ترکیب ناقص در توکیو
در ادامه رقابت های جهانی کشتی فرنگی گزینشی المپیک که در صوفیه بلغارستان در حال برگزاری است، ناصر علیزاده نماینده وزن ۸۷ کیلوگرم کشتی فرنگی ایران و دارنده مدال طلای آسیا ۲۰۲۱ در آخرین فرصت از رسیدن به سهمیه المپیک بازماند تا تیم ملی با ترکیب ناقص راهی توکیو شود.
۱۱ خرداد: درگذشت آزادکار سابق ایران
علیرضا رباط مرادی دارنده مدال های نقره جام دانکلوف، برنز تورنمنت ایتالیا و برنز جایزه بزرگ باکو در سال ۲۰۰۸، بر اثر ایست قلبی درگذشت.
۲۰ خرداد: نایب قهرمانی کشتی آزاد در جام زیلکوفسکی
تیم ایران با کسب ۳ مدال طلای مصطفی حسین‌خانی، محمدحسین محمدیان، امیرحسین زارع ، یک نقره علی شعبانی و یک برنز علیرضا کریمی و کسب عنوان نایب قهرمانی به کار خود در جام زیلکوفسکی لهستان پایان داد.
۳۰ تیر: چهارمی شاگردان طلایی در جهان با ۳ طلا و یک برنز
در پایان رقابت های کشتی آزاد نوجوانان جهان در بوداپست مجارستان، ایران با هدایت محمد طلایی و با ۳ مدال طلای علی خرم دل در ۵۱، سید حسن اسماعیل نژاد در ۷۱ و امیررضا معصومی در ۱۱۰ کیلوگرم و یک برنز علی رضایی در ۶۵ کیلوگرم، با مجموع ۱۱۶ امتیاز به عنوان چهارمی جهان رسید. همچنین تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران با سرمربیگری مسعود هاشم زاده با کسب ۲ مدال نقره رضایی و عبدولی و یک برنز جلالی با مجموع ۸۱ امتیاز به عنوان پنجمی جهان رسید.
برادر سوریان و ترکان جانشین هاشم زاده و طلایی شدند
این نتایج در نهایت پس از چند ماه و با اعلام نارضایتی فدراسیون منجر به برکناری محمد طلایی و مسعود هاشم زاده و انتخاب مجید ترکان و محسن سوریان شد.
حذف نجاتی در دور نخست المپیک/ شکست میرزازاده مقابل غول کوبایی
علیرضا نجاتی فرنگی‌کار وزن ۶۰ کیلوگرم ایران و دارنده مدال برنز جهان در دور نخست مقابل آرمن ملیکیان دارنده مدال طلای امیدهای جهان ۲۰۱۹ از ارمنستان ۵ بر ۵ تن به شکست داد و خیلی زود از دور رقابت ها کنار رفت.
میرزازاده نیز در دور نخست مقابل کیم مینسئوک دارنده مدال برنز جهان از کره جنوبی با نتیجه ۶ بر صفر به برتری رسید و راهی یک چهارم نهایی شد. وی سپس به مصاف میخان لوپز دارنده ۳ طلای المپیک و ۵ طلای جهان از کوبا به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه سنگین ۸ بر صفر  شکست خورد و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند.  میرزازاده در نهایت در دیدار رده‌بندی مقابل رضا کایالپ دارنده ۴ طلای جهان و یک مدال نقره و برنز المپیک از ترکیه ۷ بر ۲ شکست خورد و از رسیدن به مدال بازماند.
۱۱ مرداد: محمدعلی گرایی به مدال نرسید
محمدعلی گرایی از بخت های کسب مدال برای ایران در نیمه نهایی مقابل تاماش لورینچ دارنده مدال طلای جهان از مجارستان ۶ بر ۵ شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. وی در دیدار رده بندی و برای کسب مدال برنز المپیک به مصاف شوهی یابیکو از ژاپن رفت و در پایان با نتیجه ۱۳ بر ۳ شکست خورد و از رسیدن به مدال برنز بازماند.
شکست ساروی مقابل الکسانیان
محمدهادی ساروی نیز در نیمه نهایی وزن ۹۷ کیلوگرم مقابل آرتور الکسانیان دارنده مدال طلای جهان و المپیک از ارمنستان ۴ بر یک شکست خورد و وی نیز از رسیدن به فینال بازماند. او در رده بندی مقابل آروی ساوولاینن از فنلاند ۹ بر ۲ پیروز شد و به مدال برنز المپیک رسید.
۱۳ مرداد: کولاک محمدرضا گرایی با کسب طلای المپیک
محمدرضا گرایی نماینده وزن ۶۷ کیلوگرم ایران در دیدار فینال و برای کسب مدال طلای المپیک به مصاف پرویز نصیب‌اف از اوکراین رفت و در پایان با نتیجه قاطع ۹ بر ۱ به برتری رسید و به مدال با ارزش طلای المپیک رسید. گرایی برای رسیدن به فینال از سد چهره های نامدار کشتی جهان همچون فرانک اشتابلر دارنده ۳ طلای جهان از آلمان گذشت.
کوبا قهرمان المپیک شد
در پایان این رقابت‌ها کوبا با کسب ۲ مدال طلا به عنوان قهرمانی رسید و تیم ملی کشتی فرنگی ایران نیز پنجم شد.
۱۳ مرداد: صعود یزدانی به فینال/ شکست اطری مقابل قهرمان جهان
اطری در دور نخست مقابل سلیمان آتلی دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از ترکیه ۳ بر ۲ به برتری رسید و در دومین مبارزه نیز، بخبایار اردنبات دارنده مدال برنز جهان از مغولستان با نتیجه ۵ بر یک به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد اما مقابل زائور اوگویف دارنده ۲ طلای جهان از روسیه با نتیجه ۸ بر ۳ شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.
حسن یزدانی دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک نیز با شکست حریفان نه چندان مطرح از ازبکستان و سوییس به نیمه نهایی رسید و در این مرحله نیز مقابل آرتور نایفونوف دارنده مدال برنز جهان ۲۰۱۹ از روسیه ۷ بر یک پیروز شد و به فینال رسید تا در حساس ترین مبارزه، اینبار در فینال المپیک به مصاف دیوید تیلور آمریکایی برود.
۱۴ مرداد: حذف حسین خانی در دور نخست/ زارع اسیر تجربه پتریاشویلی شد
مصطفی حسین خانی نماینده وزن ۷۴ کیلوگرم ایران و دارنده مدال برنز جهان در دور نخست مقابل کایل دیک دارنده ۲ مدال طلای جهان از آمریکا با نتیجه ۴ بر صفر شکست خورد و با توجه به شکست سنگین حریف آمریکایی مقابل کادزی محمداف کشتی گیر روسی الاصل بلاروس، حسین خانی خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفت.
امیرحسین زارع نماینده سنگین وزن ایران با بی تجربگی محض مقابل گنو پتریاشویلی دارنده ۳ مدال‌ طلای جهان و برنز المپیک از گرجستان ۶ بر ۳ شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.
* شکست تلخ یزدانی مقابل تیلور در فینال
حسن یزدانی دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک از ایران و دیوید تیلور دارنده مدال طلای جهان از آمریکا در حساس ترین مبارزه المپیک توکیو، در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم به مصاف هم رفتند که این مبارزه حساس و دیدنی در پایان با نتیجه ۴ بر ۳ به سود دیوید تیلور به پایان رسید. این نتیجه در حالی بدست آمد که یزدانی تا ۱۷ ثانیه‌های پایانی ۳ بر ۲ پیش بود اما با زیرگیری برق آسای تیلور، در خاک نشست و ۲ امتیاز از دست داد تا ناباورانه مدال طلای المپیک را از دست بدهد و برای سومین مرتبه مغلوب حریف آمریکایی شود.
* اطری قدر المپیک را ندانست
اطری نیز در دیدار رده‌بندی و برای کسب مدال برنز به مصاف توماس گیلمان دارنده مدال نقره جهان از آمریکا به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه سنگین ۹ بر یک شکست خورد و از رسیدن به مدال برنز بازماند.
۱۵ مرداد: محمدیان هیچ حرفی برای گفتن نداشت!
محمدحسین محمدیان نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم ایران در دور نخست مقابل الیزابر اودیکادزه دارنده مدال برنز جهان از گرجستان به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۶ بر ۳ ناباورانه شکست خورد و با توجه به شکست ۱۰ بر صفر این کشتی گیر در دور بعد مقابل سعدالله یف روس، محمدیان نیز خیلی زود از المپیک حذف شد.
* قیاسی هم حذف شد
مرتضی قیاسی نماینده وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد ایران نیز در دومین مبارزه مقابل باجرانگ دارنده مدال نقره جهان از هند ضربه فنی شد و از دور رقابت ها کنار رفت.
*زارع به مدال برنز رسید
امیرحسین زارع آخرین نماینده ایران در این رقابت ها، برای کسب مدال برنز المپیک مقابل ژی وی دنگ دارنده مدال های نقره و برنز جهان از چین به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۵ بر صفر  به برتری رسید و صاحب مدال برنز المپیک شد.
* کشتی گیر ۲۱ ساله آمریکایی قهرمان سنگین وزن المپیک شد
در این وزن گیبل دن استیوسن پدیده ۲۱ ساله کشتی آمریکا که در دور مقدماتی ۸ بر صفر کمقابل طاها اکگل قهرمان جهان و المپیک از ترکیه گذشته بود در فینال نیز در ثانیه پایانی از گنو پتریاشولی دیگر عنوان دار کشتی جهان و المپیک از گرجستان با نتیجه ۱۰ بر ۸ به برتری رسید و قهرمان المپیک شد.
در سنگین وزن کشتی فرنگی نیز لوپز کوبایی با قدرت مثال زدنی خود برای چهارمین به طلای المپیک رسید.
* نمایش ضعیف آزادکاران با کسب عنوان چهارمی 
رقابت‌های کشتی آزاد المپیک توکیو در ۶ وزن المپیکی به پایان رسید و در پایان تیم ملی کشتی آزاد روسیه با کسب ۳ مدال طلا و ۲ برنز قاطعانه به عنوان قهرمانی تیمی المپیک رسید، آمریکا نیز به لحاظ مرغوبیت مدال با کسب ۲ طلا، یک نقره و ۲ برنز دوم شد و ژاپن نیز با کسب یک مدال طلا در جایگاه سومی قرار گرفت. تیم ملی کشتی آزاد ایران نیز که با سرمربیگری غلامرضا محمدی با ۶ آزادکار عازم المپیک توکیو شده بود، در نهایت بدون کسب مدال طلا و با یک نقره و یک برنز به همراه هند مشترکا در جایگاه چهارم المپیک جای گرفت.
۲۶ مرداد: درستکار جانشین محمدی شد/ بنا با طلای گرایی ماندگار شد
سرانجام پژمان درستکار دارنده دو مدال طلای قهرمانی آسیا، مدال طلای رقابت‌های دانشجویان جهان طبق پیش بینی ها به‌عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان جایگزین غلامرضا محمدی کرد. بنا هم به لطف طلای دور از انتظار گرایی در سمت خود ابقا شد.
۲۷ مرداد: قهرمانی مقتدرانه کشتی آزاد جوانان در روسیه
تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران با ۵ مدال طلا توسط رحمان عموزادخلیلی در ۶۰، عرفان الهی در ۷۰، محمد نخودی در ۷۹، امیرحسین فیروزپور در ۸۶ و علی اکبرپور در وزن ۱۲۵ کیلوگرم، یک مدال نقره مهدی حاجیلوئیان در ۹۲ و یک برنز علیرضا عبداللهی در وزن ۹۷ کیلوگرم مقتدرانه بر سکوی نخست جهان ایستاد.
۳۱ مرداد: کشتی فرنگی جوانان نایب قهرمان جهان شد
تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران نیز با کسب یک مدال طلای امیررضا ده بزرگی در ۵۵، یک نقره سعید اسماعیلی در ۶۰ و ۵ برنز ایمان محمدی در ۶۳، محمدحسین آذرم دخت در ۷۷، محمد ناقوسی در ۸۲، مرتضی القوسی در ۹۷ و امیرمحمد بیات در وزن ۱۳۰ کیلوگرم، با ۱۳۰ امتیاز پس از روسیه به عنوان نایب قهرمانی جهان رسید.
۱۴ شهریور: استعفای سوریان از انتخابات اتحادیه جهانی
پس از آن که حمید سوریان از مدتی پیش انصراف خود را از حضور در انتخابات هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی به دلیل شانس کم برای کسب موفقیت به فدراسیون کشتی ارائه کرد، در نهایت با کناره‌گیری او موافقت شد.
۳مهر: در گذشت نایب قهرمان الممیک و هم تیمی تختی 
محمد مهدی یعقوبی دارنده مدال‌های نقره المپیک ۱۹۵۶ ملبورن و برنز جهان ۱۹۵۱، به دلیل عارضه قلبی در سن ۹۱ سالگی درگذشت.
۱۱مهر: آغاز مسابقات جهانی ۲۰۲۱ نروژ/ یزدانی بالاخره انتقام ۳ شکست از تیلور را گرفت
حسن یزدانی دارنده مدال‌های طلا و نقره المپیک و ۲ طلای جهان در مبارزه فینال رقابت های قهرمانی جهان در نروژ در مبارزه ای حساس که بسیاری از کشتی دوستان ایران و جهان در انتظار دیدن آن بودند، برابر دیوید تیلور دارنده مدال های طلای جهان و المپیک از آمریکا به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۶ بر ۲ به برتری رسید و برای سومین مرتبه صاحب مدال طلای جهان شد و انتقام ۳ شکست قبلی مقابل تیلور را گرفت. یزدانی دو ماه پیش از این مبارزه در دیدار فینال المپیک مغلوب تیلور شده بود.
*تکرار طلای سلیمانی پس از ۳۲ سال/ زارع تاریخ ساز شد
امیرحسین زارع، دارنده مدال برنز المپیک توکیو در دیدار نهایی وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان برابر گنو پتریاشویلی دارنده ۳ طلای جهان و یک نقره و یک برنز المپیک از گرجستان به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه قاطع ۹ بر ۲ به برتری رسید و دومین طلای ایران در این رقابت ها را بر گردن آویخت. زارع پس از ۳۲ سال از مدال طلای مرحوم سلیمانی، کشتی آزاد ایران در سنگین وزن را صاحب طلای جهان کرد و همچنین انتقام شکست المپیک را از پتریاشویلی گرفت.
پیروزی کامران قاسمپور مقابل جی دن کاکس آمریکایی و کسب مدال طلای جهان نیز بازتاب زیادی داشت.
۱۳مهر: سومی کشتی آزاد ایران با ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز
در پایان رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۲۱ در نروژ، تیم ملی کشتی آزاد ایران با ۳ طلای حسن یزدانی، کامران قاسمپور و امیرحسین زارع، ۳ نقره علیرضا سرلک، امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی و یک مدال برنز مجتبی گلیج، با مجموع ۱۶۲ امتیاز بر سکوی سوم جهان ایستاد.
روسیه با ۳ مدال طلا، یک نقره و ۴ برنز و مجموع ۱۷۳ امتیاز قهرمان شد و آمریکا نیز با ۳ مدال طلا، ۳ نقره و یک برنز و مجموع ۱۶۸ امتیاز نایب قهرمان شد.
۱۷ مهر: طلای تاریخی یوسفی در سنگین وزن کشتی فرنگی
علی اکبر یوسفی نماینده وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی ایران در دیدار فینال رقابت های جهانی نروژ، مقابل زورابی گدخاری دارنده مدال برنز اروپا از روسیه به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۵ بر یک به برتری رسید و اولین مدال طلای تاریخ کشتی فرنگی ایران در سنگین وزن رقابت های قهرمانی جهان را از آن خود کرد. مدال طلای یوسفی در غیاب چهره ای بزرگ این وزن همچون لوپز کوبایی و رضا کایالپ ترکیه ای بدست آمد.
۱۸ مهر: نتیجه تاریخی کشتی فرنگی ایران با ۴ طلا و ۲ برنز
تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پایان رقابت های جهانی نروژ، با کسب ۴ مدال طلا توسط میثم دلخانی در ۶۳، محمدرضا گرایی در ۶۷، محمدهادی ساروی در ۹۷ و علی اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم و ۲ مدال برنز محمدعلی گرایی در ۷۷ و پژمان پشتام در وزن ۸۲ کیلوگرم، پس از روسیه بر سکوی نایب قهرمانی جهان ایستاد.
* رکورد ۲ طلای المپیک و جهان در یک سال توسط گرایی
محمدرضا گرایی نیز ۲ ماه پس از طلای المپیک با کسب مدال طلای جهان، اولین ورزشکار ایران نام گرفت که در یک سال در المپیک و مسابقات جهانی بر سکوی نخست می ایستد.
۳۰ مهر: پرویز سیروس پور درگذشت
پرویز سیروس‌پور، رییس و دبیر پیشین فدراسیون کشتی و از پیشکسوتان اخلاق مدار کشتی ایران در اثر بیماری کرونا درگذشت.
۱۲ آبان: نایب قهرمانی تیم های کشتی آزاد و فرنگی امید در رقابت های قهرمانی جهان
رقابت های کشتی فرنگی زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان در بلگراد صربستان برگزار شد و در پایان تیم ایران با یک مدال طلای امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم، ۴ مدال نقره پویا دادمرز در وزن ۵۵ کیلوگرم، مهدی محسن نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم، محمدجواد رضایی در وزن ۶۷ کیلوگرم، امین کاویانی نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم و ۲ مدال برنز علیرضا نجاتی در وزن ۶۳ کیلوگرم و ناصر علیزاده در وزن ۸۷ کیلوگرم بعنوان نایب قهرمانی این رقابت ها دست یافت. روسیه نیز بر سکوی قهرمانی ایستاد.
در کشتی آزاد نیز تیم ایران توسط امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال طلا، محمدصادق فیروزپور و سجاد غلامی در اوزان ۷۴ و ۸۶ کیلوگرم به مدال نقره و احمد محمدنژاد جوان، علی اکبر فضلی، علی سوادکوهی، امیرحسین فیروزپور و سید مهدی هاشمی به ترتیب در اوزان ۵۷، ۷۰، ۷۹، ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم مدال برنز کسب کردند و تیم ایران با ۱۴۰ امتیاز بعنوان نایب قهرمانی دست یافت.
۲۲ آبان: تایید مدال طلای کمیل قاسمی در المپیک لندن توسط IOC
کمیته بین المللی المپیک کسب مدال طلا توسط کمیل قاسمی در المپیک ۲۰۱۲ لندن را رسما تایید کرد.
۲۸ آذر: تغییر تابعیت ملی‌پوش کشتی فرنگی
علی ارسلان دارنده مدال های برنز بزرگسالان آسیا و برنز جوانان جهان و ۴ طلای آسیا در رده های نوجوانان و جوانان، به تابعیت صربستان درآمد. پس از این اتفاق، انتقادات و اتهامات شدید و بی سابقه ای از سوی قاسم رضایی، امید نوروزی و سعید عبدولی علیه محمد بنا مطرح شد.
۵ دی: دبیراز بنا برای المپیک ۲۰۲۴ برنامه خواست
رئیس فدراسیون کشتی در جلسه با سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، از او تا پایان المپیک ۲۰۲۴ برنامه خواست.
۱۰ دی: انتقاد شدید عباس جدیدی از مسئولان فدراسیون کشتی
چهره شاخص و عنوان‌دار کشتی جهان و المپیک، گفت: مسوولان فدراسیون بر خلاف وعده‌شان از من در انتخابات شورای کشتی آسیا حمایت نکردند.
۲۳ دی: ملی پوش سابق کشتی فرنگی درگذشت
محسن قاسمی ملی‌پوش سابق کشتی فرنگی ایران و دارنده مدال طلای آسیا که دو سال پیش در یک مرکز کمپ ترک اعتیاد در بروجرد مورد ضرب و شتم شدید پرسنل کمپ قرار گرفته بود و به دلیل آسیب‌دیدگی از ۲۶ ناحیه، به کما رفته بود، سرانجام در سن ۳۱ سالگی درگذشت.
۷ بهمن: نایب قهرمان کشتی جهان درگذشت
محمدعلی فرخیان، پیشکسوت شیرازی کشتی ایران و دارنده مدال‌های نقره جهان و بازی‌های آسیایی در رشته کشتی آزاد، در سن ۸۶ سالگی درگذشت. مرحوم فرخیان در مسابقات جهانی ۱۹۶۵ منچستر در وزن ۵۷ کیلوگرم موفق به کسب مدال نقره جهان شد.
۱۴ بهمن: لغو پر سر و صدای سفر تیم ملی کشتی آزاد به آمریکا
به دنبال مواضع ضد آمریکایی علیرضا دبیر و خودداری آمریکا از صدور ویزا برای رییس فدراسیون کشتی و تعدادی دیگر از اعضای تیم برای سفر به این کشور، رییس فدراسیون کشتی، سفر ملی پوشان کشتی آزاد به آمریکا برای دیدار دوستانه با این کشور را لغو کرد. دبیر پیش از این با بیان اینکه ۷ سال است گرین کارتش باطل شده، هشدار داده بود، اگر آمریکایی ها حتی به یک نفر از اعضای تیم میران ویزا ندهند سفر تیم ملی کشتی آزاد به این کشور را لغو خواهد کرد.
لغو سفر تیم ملی به آمریکا و حواشی آن سر و صدای زیادی به پا کرد و موضع گیری وزارت خارجه دو کشور را نیز به همراه داشت.
۹ اسفند: ادامه شکست ناپذیری جردن باروز مقابل کشتی گیران ایران
در پایان رقابتهای بین المللی کشتی آزاد جام یاشاردوغو، امیر محمد یزدانی در۷۰ ، احمد بذری در ۹۲ و محمدحسین محمدیان در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال طلا رسیدند و علی سوادکوهی نیز در وزن ۷۹ کیلوگرم نیز به مدال برنز دست یافت. از نتایج جالب این رقابت ها پیروزی ۸ بر ۲ امیرمحمد یزدانی مقابل جیمز گرین دارنده مدال های نقره و برنز جهان از آمریکا در دیدار فینال بود. همچنین جردن باروز چهره شاخص کشتی جهان از آمریکا نیز به سختی و با نتیجه ۲ بر یک از سد علی سوادکوهی گذشت.
۱۲ اسفند: محرومیت روسیه از سوی اتحادیه جهانی کشتی
در پی حمله روسیه به اوکراین، تمامی کشتی گیران، مربیان، داوران و عوامل روسیه و بلاروس از حضور در مسابقات بین المللی کشتی محروم شدند و میزبانی رویدادهای کشتی نیز از آنان گرفته شد.
۲۱ اسفند/  دبیر برای آمریکا دعوتنامه فرستاد
رییس فدراسیون کشتی رسما از تیم آمریکا برای حضور در کشتی آزاد جام تختی دعوت کرد. دبیر همچنین در نشست خبری تاکید کرد ما رسم مهمان نوازی را بلدیم و آمریکایی ها مشکلی بابت دریافت ویزا نخواهند داشت.