واعظ آشتیانی: فیفا می‌تواند انتخابات فدراسیون فوتبال را ابطال کند/ پرده‌نشینان این اتفاقات را رقم زدند

قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی اعتقاد دارد با مواردی که یکی از اعضای کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال اعلام کرد، فیفا می‌تواند انتخابات اخیر را ابطال کند.
امیررضا واعظ آشتیانی درباره روند برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال گفت: من فقط قبل از اینکه به این موضوع ورود کنم، باید بگویم حبیبی عضو کمیته بدوی در برنامه فوتبال برتر نکاتی را مطرح کرد و باعث شد مشروعیت این انتخابات زیر سؤال برود و این گزارش برای فیفا کفایت می‌کند که انتخابات را ابطال کند. مواردی اشاره شد که جای تأسف داشت و ما شاهد بودیم که دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال خیلی شجاعانه و منطقی تصمیم‌گیری کرد و آن چیزی را که طبق اساسنامه و آیین‌نامه بود، انجام داد. در ماده ۳۵ اساسنامه فدراسیون آمده است، هیئت رئیسه باید قانونی باشد و در بند دو می‌گوید که فراهم نمودن مقدمات، در صورتی که در ماده ۶۷ آمده است، برگزاری مجمع عمومی با دبیرکل است و اگر ببیند شرایط برگزاری انتخابات مهیا نیست، می‌تواند جلوی انجام آن را بگیرد. به عقیده من حرکت اخیر کامرانی‌فر کاملاً منطقی و درست بوده است.
وی ادامه داد: خیلی جالب است که وقتی دبیرکل فدراسیون فوتبال اعلام می‌کند انتخابات برگزار نمی‌شود، هیئت رئیسه که با دو یا چهار نفر تشکیل جلسه داده و قانونی هم نیست، می‌گوید انتخابات برگزار شود. اینها با کدام مرجع امضایی می‌خواستند انتخابات را برگزار کنند؟ با فشار پشت پرده و پرده‌نشینان که می‌گفتند نظام مهم است و اتفاقاتی را رقم زدند که امروز می‌بینیم بی‌قانونی بیداد کرده است؟ ضمن اینکه فلاحتی رئیس کمیته بدوی تعارض منافع داشت، می‌ماندند دو نفر علی‌البدل. وقتی می‌گویند اصلی و علی‌البدل معنی‌اش چیست؟ از آقای حبیبی هم که خودش را یک فرد جهادی مطرح می‌کند، انتظار بیشتر از این بود. در نهایت شاید می‌آمد و می‌گفت بی‌قانونی است و علناً استعفا می‌کرد. او می‌گفت بی‌قانونی و یکسری از مسائل اتفاق افتاده است، نه اینکه تا انتهای برنامه می‌ماند.
قائم مقام پیشین سازمان تربیت‌بدنی، افزود: جای تعجب است که می‌گویند استعلام‌های چهارگانه گرفتیم، مگر آنها وظیفه داشتند که درباره استعلام‌ها تحلیل کنند. اگر کسی محکوم است و پرونده دارد، می‌آیند تحلیل می‌کنند؟ استعلام‌های‌ چهارگانه که جزو قوانین کشور است، برای مثال یک نماینده وقتی می‌خواهد نماینده مجلس شود، یکی از کارها استعلام چهارگانه است که نشان می‌دهد شایستگی لازم را دارد یا نه، نه اینکه استعلام را به بازی بگیریم. آقای فلاحتی کلیپش لو رفته است و همه مردم ابراز ارادت‌هایی را که پشت پرده می‌کند، دیدند.
واعظ آشتیانی خاطرنشان کرد: این هیئت رئیسه از نظر قانونی هیچ وجاهتی برای تصمیم‌گیری نداشته و کاری که دبیرکل کرده منطبق بر اساسنامه فدراسیون فوتبال بوده است و کاملاً قانونی. اگر می‌بینیم که او در روز انتخابات حال خوبی ندارد برای این است که بی‌قانونی صورت گرفته است. این خیلی بد است، اگر بناست که آدم‌های سالم مسئولیت بگیرند با یک فیلترهای منصفانه برای آنها انجام بگیرد. این‌طور نباشد که بدنامی بهتر بی‌نامی است و ورود کنیم. ورود بنده و دکتر اسدی در انتخابات را توضیح دادیم و تکرار مکررات است. واقعاً ما می‌دانستیم که از روز اول این انتخابات مهندسی شده است، چون بهاروند این کمیته‌ها را مشخص کرده بود. ما علیه کمیته بدوی شکایت کردیم به‌ویژه از سه عضو که تعارض منافع دارند. امروز هر چیزی که می‌کشیم از کمیته اخلاق است و مماشات این کمیته باعث شد که این اتفاق بیفتد و من اعتقاد دارم که پشت‌پرده‌نشینان اینجا نقش داشتند و آن نفوذی که مقام معظم رهبری در مسائل مختلف دارند در این موضوع رسوخ نکرده است.
وی که با برنامه «ورزش‌ و مردم» گفت‌وگو می‌کرد، تصریح کرد: مراقب باشیم که افرادی با قیافه میش جلو می‌آیند، در حالی که  گرگ هستند. امروز من دنبال منافع نیستم. من و دکتر اسدی ورود کردیم و با اعتراض‌مان به رفتارهای چندگانه نشان دادیم که آقایان به دنبال این بودند که عیب‌پوشانی کنند و مردم را فریب دهند. کمیته اخلاق باید بیاید و جواب بدهد. ما برای اینکه گفتند تمبر ابطال کنیم، شکایت کردیم. شما قبل از اینکه این اتفاقات می‌افتاد باید رأی را صادر می‌کردید و شرافت‌تان را زیرسؤال نمی‌بردید. این کسانی که در کمیته بدوی بودند مدعی هستند که حقوقدان هستند. شما (اعضای کمیته بدوی) کجا شرافت را نشان دادید؟ کجای اساسانامه فدراسیون وجود دارد که شما بابت این موضوع حق حضور ندارید؟
قائم‌مقام پیشین سازمان تربیت بدنی ادامه داد: من می‌خواهم بگویم یعنی چه که سه به دو، آقای حبیبی مسئله‌ای را مطرح کردند که خیلی عجیب بود. یک مجلس شورای اسلامی را با یک کمیته پنج نفره مقایسه می‌کنند که اصلاً قابل دفاع نیست. جالب است که این افراد حقوقدان هستند و اینگونه سخنرانی می‌کنند. من متأسف می‌شوم. آقایان بار علمی‌شان مشکل دارد یا اینکه پشت پرده‌نشینان به آنها خط و ربط دادند. حبیبی یک حرف درست زد که به کمیته بدون هیچ فشاری نیامده است، حرف‌شان درست است چون به تک تک آن سه نفر فشار آمد و من تشکر می‌کنم.
واعظ آشتیانی در پایان گفت: من فقط می‌گویم که اگر فردی غیر از آقای تاج بود، همین رفتار را با او می‌کردند؟ این سؤال را باید پاسخ بدهند. اگر روشنگری و شفاف‌سازی توسط همین کمیته انجام می‌گرفت کار به اینجا نمی‌رسید. تبعات تصمیمات آقایان را در آینده بیشتر می‌بینیم. تصمیماتی که پشتوانه اخلاقی نداشته است و یکایک افراد باید پاسخگو باشند. به مسئولان کشور پیشنهاد می‌کنم افرادی که این‌طور تصمیم‌گیری می‌کنند در مناصب مهم نگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *