گلشنی: استعفای دسته‌جمعی، تنها راه نجات شطرنج است/ آبروی ایران را در هند بردند

داور بین‌المللی شطرنج گفت: مسئولان این فدراسیون می‌خواهند با مطرح کردن برخی مسائل از افتضاح المپیاد جهانی فرار کنند.
حسین گلشنی رئیس پیشین هیئت شطرنج اصفهان، درباره صحبت‌های اخیر مسئولان فدراسیون شطرنج و شرایط این این فدراسیون اظهار داشت: حسن تامینی و دیگر مسئولان فدراسیون در نشست خبری، درباره مشکلاتی که از قبل ایجاد شده، صحبت کردند، چون می‌خواستند اذهان را به سمت دیگری ببرند و از توجه به عملکردشان در المپیاد جهانی جلوگیری کنند. رئیس فدراسیون به مشکلاتی که در فدراسیون‌های قبلی ایجاد شده اشاره کرد، اما به نظر این کاری که انجام داد یک ناسپاسی بود. قصد دفاع از فرد خاصی را ندارم، اما باید بگویم شطرنج در دوره ریاست کامبوزیا به لحاظ سخت افزاری پیشرفت کرد.
وی با اشاره به صحبت‌هایی پیرامون مبلغ ۴ هزار میلیاردی در فدراسیون گفت: بودجه همه فدراسیون‌ها برای ۱۰ سال هم که جمع شود، باز هم ۴ هزار میلیارد نمی‌شود. پس چگونه حرف از این صحبت‌ها در رشته‌های مثل شطرنج می‌شود، آن هم در شرایطی که فقط یک دست‌نویس وجود دارد و از سندیت لازم برخوردار نیست؟ مسئولان فدراسیون می‌خواهند با مطرح کردن چنین مسائلی از افتضاح المپیاد جهانی فرار کنند.
داور بین‌المللی شطرنج با اشاره به برخی اتفاقات در جریان المپیاد جهانی در هند گفت: در دور دهم این مسابقات که همزمان با جلسه رأی‌گیری فدراسیون جهانی بود برخی در جلسه‌ای شرکت کردند تا لابی‌های لازم را برای رأی نیاوردن فرد ایرانی مدنظرشان انجام دهند. وزارت ورزش باید به این مسائل ورود کند. آنها آبروی ایران را بردند. واقعاً چرا بدون هماهنگی با وزارت ورزش، علیه نماینده ایران عمل شد؟
وی درباره وعده‌های انتخاباتی رئیس فدراسیون گفت: تامینی گفته بود یک مربی شایسته خارجی می‌آورد، اما در ۱۵ ماه گذشته این کار را انجام نداده است. او گفته ۵ میلیارد پول می‌آورد، اما نه خبری از این پول شده و نه مربی خارجی. در سال‌های قبل سوکولوف به ایران آمد و نتایج خوبی با او می‌گرفتیم، اما او را رها کردند و این مربی امسال با ازبکستان قهرمان المپیاد جهانی شد. رئیس فدراسیون بویی از شطرنج نبرده است. پرداخت دستمزد به مربی خارجی وظیفه فدراسیون است، اما فدراسیون ایران اعتقادی به این کار ندارد. جالب است که در نشست خبری اطلاعات غلط می‌دهند و می‌گویند که مربی خارجی هر ساعت ۲۰۰ دلار می‌گیرد که این فرافکنی است.
رئیس پیشین هیئت شطرنج اصفهان عنوان کرد: از نظر من که چهار دهه در شطرنج هستم و فعالیت‌های زیادی را داشته‌ام، فدراسیون کفایت لازم را ندارد. استعفای دسته‌جمعی در فدراسیون، راه نجات شطرنج از شرایط کنونی است و امیدوارم مسئولان فعلی این کار را انجام دهند.
وی درباره حضور شادی پریدر به عنوان داور در المپیاد و انتخاب همزمان او به عنوان مربی برتر از سوی فدراسیون جهانی گفت: چگونه است که یک نفر به عنوان مربی، برای داوری به هند می‌رود و مربیگری را رها می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *