در جامعهی امروزی، خودروهای بهاصطلاح شاسیبلند طرفداران خاصی پیدا کردهاند. خودروسازان از این عطش بازار به نفع خودشان استفاده کرده و به تولید اتومبیلهایی موسوم به کراساوور روآوردهاند که هم مناسب شهر و جاده بوده و هم در خارج از جاده، یک سر و گردن از خودروهای سدان و… بالاترند. بهتازگی مدیران خودرو از کراساوور جدید کمپانی چینی چری در ایران پردهبرداری کرده است. نام این محصول «چری تیگو ۵» بوده که برای رقابت با همکلاسانش وارد ایران شده است. در گذشته، کمپانی مدیران خودرو به تولید چری تیگو با نام «ام وی ام x33» اقدام کرده بود و اکنون با واردات تیگو ۵ قصد دارد به بازار یک کلاس بالاتر ورود پیدا کند. در نمای خارجی، شاهد طراحی بهروزتر و تقریبا لوکستر نسبت به X33 هستیم؛ همچنین تیگو ۵ نسبت به x33 کمی افزایش ابعاد داشته است. داخل خودرو نیز کاملا بهروز طراحی شده است و انتظارات شما را از یک خودروی کراساوور چینی برآورده میکند. چری تیگو ۵ یک پیشرانهی ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ دارد که توانی معادل ۱۳۹ اسببخار را در دور موتور ۵۷۵۰ و گشتاوری برابر ۱۸۲ نیوتنمتر را در دور موتور ۴۳۰۰ تولید میکند. وزن خالص آن ۱۵۳۷ کیلوگرم است و حداکثر به سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند. همچنین وظیفهی انتقال قدرت به عهده یک جعبهدندهی ۵ سرعتهی دستی است که تمام نیروی تیگو ۵ را به چرخهای جلو منتقل میکند. تیگو ۵ دارای ترمزهای دیسکی خنکشونده در جلو و دیسکی معمولی در عقب است که به فناوری ABS+EBD مجهز شدهاند. همچنین ایربگ راننده و سرنشین جلو و کمربندهای پیشکشنده، ضامن جان سرنشینان در تصادفات هستند. در ایران، تیگو ۵ در سه تیپ با گیربکس CVT و یک تیپ با گیربکس دستی وارد شده است. چری تیگو ۵ comfort mt دارای امکاناتی نظیر چراغهای LED، کامپیوتر سفری، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور پارک و چراغ رانندگی در روز است.
چند سالی است که خودروهای چینی جای خود را میان دلهای مردم باز کردهاند. از دلایل استقبال مردم از خودروهای چینی، تنوع، قیمت مناسب و امکانات رفاهی مطلوب آنها است که نظر مردم را به سوی خود جلب کردهاند. در این میان، خودروساز چری که سابقهی ۱۹ ساله در حضور صحنهی خودروسازی دارد، با یکی از محصولات خود به این میدان وارد شده است. شاسیبلندی که تیگو ۵ نام دارد و به عنوان یکی از خودروهای کراساور زیر ۱۰۰ میلیون تومان به بازار ایران راه پیدا مرده است. تیگو ۵ از ظاهر بهروز و تجهیزات رفاهی مطلوب بهرهمند شده و با توجه به کلاس خود میتواند به عنوان یک اتومبیل مناسب برای استفادههای شهری یک خانوادهی ۴ الی ۵ نفره محسوب شود. این اتومبیل توسط شرکت مدیران خودرو در بازار ایران عرضه میشود. برای آشنایی بیشتر طراحی این خودرو را مورد بررسی قرار میدهیم.
مقدمه
این خودروی نوظهور چینی را میتوان به عنوان یک شاسیبلند شهری متوسط قلمداد کرد که از ظاهر متفاوتی نسبت به حریفان وطنی خود سود میبرد. در نمای جلوی خودرو، چراغهای نسبتا کشیده که بدون زاویه به جلوپنجرهی کرومی خود که میزبان لوگوی این شرکت است، متصل شدهاند. چیدمان هواکش زیرین جلوپنجره که یادآور لبخندی بر لبان این چینی بوده، در بالای جایگاه پلاک اتومبیل قرار گرفته است و با همراهی پروژکتورهای طرفین نیز ظاهر معصومانهای را به تیگو ۵ هدیه دادهاند.
در کنارهها نیز شاهد بدنهای با خطوط منحنی و گلگیرهای برجستهای هستیم که ظاهر پویایی را برای این چینی دست و پا کردهاند، همچنین در جوانب خودرو، خط شانهای ملایمی به چشم میخورد که با گذر از دستگیرهای دربهای خودرو به سوی چراغهای عقب نشانه رفتهاند. به لطف این ویژگیهای طراحی، شاهد آیرودینامیک قابل قبولی هستیم که در دفع مقاومت هوا به نحو احسن و بالابردن راندمان نقش بزرگی را ایفا میکنند. رینگهای ۱۷ اینچی ۵پر دوبل که به شکل حرف V انگلیسی درآمدهاند، تا حدی ظاهر اسپرت، به تیگو۵ عطا کردهاند.
در نمای عقب، ظاهر خودرو از چهرهی مظلومانهی جلو کمی فاصله گرفته و خوی جسورانه و عصیانگری را چاشنی طراحی خود کرده است. این ویژگی طراحی مربوط به بخشهایی از خودرو تعلق دارد که حس اسپرتی را به بیننده القا میکنند؛ این بخشها عبارتند از: اسپویلر سقفی که همچون سایهبان در بالای شیشهی عقب قرار گرفته، است، چراغهای خطر LED زاویهدار، خطوط منحنی زیر چراغها و سپر، شبرنگهای طرفین که در بالای دو لولهی اگزوز قرار دارند. زبان طراحی این خودرو تلفیقی از روحیات خودروهای کرهای، ژاپنی و چینی است تا با این سیاست بتواند مشتریان بیشتری را به خود علاقمند کنند. اگرچه این سبک طراحیها به هیچ عنوان برای یک اتومبیل، اصالت محسوب نمیشوند اما سیاست و بازاریابی بعضی از خودروسازهای چینی بر این باور استوار شدهاند که آمار فروش بیشتر بهتر از اصالت است! حال نگاهی به کابین خودرو میاندازیم.
طراحی داخلی
در نگاه اول، کابین تیگو۵ تا حدودی ما را به یاد خودروهای کرهای میاندازد. راننده در داخل اتومبیل از تسلط نسبی به محیط اطراف و دستیابی به ادوات داخلی سود میبرد که این ویژگیها در کنار کیفیت قابل قبول اجزای کابین نیز، حس خوبی را به سرنشینان انتقال میدهد. در کنار ارگونومی مطلوب خودرو، بهرهگیری از آینههای جانبی بزرگ و دوربین دید عقب نیز، اشراف به محیط اطراف خودرو را آسانتر میکند. فضای داخل کابین بزرگ بوده و سرنشینان از این بابت مشکلی نخواهند داشت. در کنار فضای بزرگ کابین، محفظهی بار به راحتی پاسخگوی نیازهای روزمرهی خانوادههای کم جمعیت است؛ طبق ادعای شرکت سازنده، در صورت نیاز با خواباندن صندلیهای عقب چری تیگو ۵، حجم بار خودرو به عدد ۹۷۲ لیتر میرسد.. طراحی پنل داشبورد ساده ولی منطقی بوده که در دل خود، یک صفحه نمایشگر ۷ اینچی لمسی مجهز به نقشه، مسیریاب و پشتیبانی از سیستم پخش مالتی مدیا جای داده است. در کنار این مانیتور، دو دریچهی تهویهی هوای کشیده در طرفین و دگمههای تنظیمات نیز در زیرین این بخش قرار گرفتهند. در مجموع چیدمان ادوات بسیار ساده صورت گرفته است؛ برخلاف بعضی از اتومبیلهای چینی که با داشبوردی آشفته، تمرکز راننده را در حین رانندگی به هم میزنند.
از ویژگی و تجهیزات شاخص موجود در تیگو۵ میتوان به فرمان چرم، صندلیهای چرم با تنظیمات برقی، سانروف برقی، صفحه نمایشگر ۷ اینچی، سیستم تهویهی مطبوع خودکار و ورود بدون کلید هوشمند (Keyless) اشاره کرد. برای مشتریانی که آپشنهای خودرو اهمیت ویژهای دارند، موارد ذکر شده بخشی از ویژگیهای تیگو۵ بوده که پذیرای حال سرنشینان در حین رانندگی است.
مشخصات فنی
تیگو ۵ به یک پیشرانهی تنفس طبیعی بنزینسوز با آرایش ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپه و حجم دقیق ۱۹۷۱ سیسی (۲ لیتر) مجهز شده است. این پیشرانه توانایی تولید قدرت ۱۳۹ اسببخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۸۲ نیوتونمتر را در محدوده ۴۳۰۰ الی ۴۵۰۰ دور بر دقیقه به این چینی عطا میکند. به لطف همراهی یک جعبهدندهی دستی ۵ سرعته، توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت برای این شاسیّبلند ۱.۵ تنی نیز میسر شده است. استاندارد آلایندگی این شاسیبلند چینی، یورو ۵ و مصرف سوخت میانگین آن ۸.۹ لیتر به ازای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر ذکر شده است. ابعاد طول، عرض، ارتفاع و فاصلهی بین دو محور تیگو۵ به ترتیب ۴۵۴۰، ۱۸۴۱، ۱۷۴۰ و ۲۶۱۰ میلیمتر است.
ایمنی و امنیت
بسیاری از خودروهای چینی هرگز در تستهای تصادف موسسات معتبر و جهانی نظیر Euroncap هرگز حاضر نمیشوند، تیگو۵ نیز جزو همین دسته از خودروها است اما طبق نتایج به دست آمده از تستهای صورت گرفته در چین، این خودرو از سطح ایمنی مطلوبی برخوردار است. بهرهگیری از کمربند ایمنی ۳ نقطهای سرنشینان جلو و عقب، بالشتکهای ایمنی برای راننده، سرنشین جلو و جانبی، سیستمهای ترمز ضد قفل، کنترل پایداری، ترمز اضطراری و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز از زمره تجهیزات و سامانههای ایمنی بهکار رفته در این محصول چینی است. همچنین سیستمهای ضد سرقت (ایمبولایزر)، نشاندهندهی باد لاستیکها، سنسور و دوربین عقب، آینه وسط با سیستم بازتاب نور نیز از دیگر امکانات ایمنی خودرو است که به کمک حال راننده میآیند.
حمع بندی
تیگو۵ را میتوان شاسیبلندی با ظاهری متفاوت دانست که از روح محافظکارانه و اسپرت سود میبرد تا در نتیجهی این زبان طراحی عامهپسند، پاسخگوی سلیقههای مختلف افراد باشد. در کابین نیز، طراحی ساده اما منطفی و کاربردی به چشم میخورد که با توجه به کیفیت مطلوب ادوات و اجزای آن، حس خوشایندی را به سرنشینان انتقال میدهد. مشخصات فنی اتومبیل در حد قابل قبول برای رفع نیازهای افراد مختلف در مصارف روزانه و شهری است. از رقبای چینی حاضر تیگو ۵ در بازار ایران میتوان به جک S5 و MVM X33 اشاره کرد. شاید تیگو ۵ بهترین خودروی شاسیبلند چینی در گسترهی قیمتی خود نباشد اما میتوان از آن به عنوان یکی از انتخابهای معقول برای خانوادهها نیز یاد کرد. با توجه به حضور جک S5 به عنوان رقیب سرسخت تیگو۵، تصمیمگیری را برای افراد کمی دشوار میسازد؛ چراکه S5 بجز کروز کنترل و چراغ روشنایی روز، از امکانات و تجهیزات بیشتری نظیر سنسور باران، حافظهی تنظیمات صندلی راننده، سنسور پارک جلو و سیستم دوکلاچه گیربکس بهره میبرد که به لطف بهرهگیری از سیستم پرخوران توربوشارژر در پیشرانهی خود، توان و گشتاور بیشتری را تولید میکند. به همین سبب است که تیگو۵ را میتوان در حد یک شاسیبلند چینی، یک گزینهی خوب و مطلوب ارزیابی کرد اما به هنگام مقایسه با دیگر رقبای چینی، این تصمیمگیری به حق انتخاب مشتری بر اساس سلیقهی طراحی و امکانات رفاهی بازمیگردد.
مشخصات کلی
-
طول
۴۵۰۶ میلیمتر
-
عرض
۱۸۴۱ میلیمتر
-
ارتفاع
۱۷۴۰ میلیمتر
-
وزن
۱۴۹۵ کیلوگرم
-
فاصله دو محور
۲۶۱۰ میلیمتر
-
حجم مخزن سوخت
۵۵ لیتر
-
حجم صندوق بار
۳۷۰ لیتر
نوع و کلاس خودرو
-
کلاس خودرو
نیمه شاسی بلند (کراس اوور)
-
تعداد سرنشین
پنج نفر
-
اندازه رینگ
۱۷ اینچ
-
جنس رینگ
آلیاژ
پیشرانه
-
تعداد سیلندر
چهار سیلندر
-
تعداد سوپاپ
۱۶ سوپاپ
-
حجم
۱۹۷۱ سی سی
-
حداکثر توان
۱۳۹ اسب بخار
-
حداکثر گشتاور
۱۸۲ نیوتن متر
-
استاندارد آلایندگی
یورو ۴
-
نوع تنفس موتور
طبیعی
-
نوع سوخت
بنزینی
جعبه دنده و سیستم انتقال نیرو
-
نوع جعبه دنده (گیربکس)
دستی
-
تعداد دنده
پنج دنده
-
محور محرک (دیفرانسیل)
جلو
امکانات
-
ویژگیها
روشن شدن خودکار چراغها
,سنسور باران
-
نوع استارت
سوئیچی
ترمزها
-
نوع ترمزهای جلو و عقب
دیسکی
-
سامانه ضد قفل (ABS)
دارد
-
توضیحات تکمیلی ترمزها
دارای سیستمهای EBD, BA
چراغ ها
-
قابلیت چراغهای جلو
تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو
,چراغ روز (Day Light)
,چراغ مه شکن جلو
-
سایر چراغها
چراغ مه شکن عقب
,چراغ ترمز عقب
,چراغ راهنما روی آینه ها
فضای داخلی
-
نوع فرمان
هیدرولیک
-
تعداد صندلی
پنج عدد
-
جنس پوشش صندلی
چرم
-
نحوه تنظیم زاویه پشتی صندلی
دستی
-
نحوه حرکت به جلو و عقب
دستی
-
قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت
ندارد
-
گرم کن صندلی
ندارد
-
سرد کن صندلی
ندارد
-
شیشه بالابر برقی (شیشههای جلو)
دارد
-
شیشه بالابر برقی (شیشههای عقب)
دارد
-
تعداد درها
چهار عدد
-
قفل مرکزی
دارد
-
تنظیم برقی آینهها
دارد
-
سانروف
ندارد
سیستم صوتی و تصویری
-
نوع پخش کننده
MP3
-
درگاه USB
دارد
-
مانیتور جلو
ندارد
-
مانیتور عقب
ندارد
سیستم هشدار دهنده
-
سنسور دنده عقب
دارد
-
سیستم هشدار صوتی باز بودن کمربند
دارد
-
سیستم مسیریاب (نویگیشن)
ندارد
-
سیستم خودکار پارک خودرو
ندارد
-
سیستم ضد سرقت خودرو
دارد
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.