طی سال های اخیر مشکل چاقی و اضافه وزن به یک معضل جهانی تبدیل شده و مطالعات زیادی برای کنترل این شرایط انجام شده است. در این میان برخی مطالعات نشان می دهد مصرف ماست می تواند کاهش وزن را به طور چشمگیری افزایش دهد.
مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که مصرف تنها سه وعده ماست در روز می تواند روند کاهش وزن را دو برابر کند. افرادی که در این مطالعه هر روز ماست می ‌خوردند، در مقایسه با گروه مقایسه ‌ای که رژیم غذایی کم لبنیات داشتند، کاهش چربی بدن خود را دو برابر کردند.

به باور محققین، کلسیم و ویتامین D موجود در ماست ممکن است نقش موثری در کاهش وزن داشته باشند. تصور می شود که کلسیم با سیگنال دادن به بدن برای توقف ذخیره چربی و شروع سوزاندن آن به کاهش وزن کمک می کند.

در مقابل، کمبود کلسیم می تواند میل به غذا را برای تلاش برای بدست آوردن بیشتر مواد معدنی ضروری افزایش دهد. متخصصین تغذیه معتقدند ویتامین D ممکن است به کاهش وزن کمک کرده و تا حدی از طریق نقشی که در کمک به بدن در جذب کلسیم دارد بر اشتها نیز تاثیر بگذارد.

این مطالعه شامل بررسی شرایط و تغذیه ۶۳ نفر بود که در دو مطالعه جداگانه ثبت نام کردند. در هر دو گروه،  افراد به مدت ۲۴ هفته در رژیم غذایی کم لبنیات یا لبنیات زیاد قرار گرفتند.به گزارش سیناپرس، برای رژیم غذایی پر لبنیات، افراد سه وعده لبنیات در روز می ‌خوردند که معادل ۱۲۰۰ میلی‌ گرم کلسیم در روز به آنها می ‌داد.

نتایج این مطالعه نشان داد کسانی که رژیم غذایی پر لبنیات داشتند در پایان دوره  حدود یک کیلو هشتصد گرم وزن از دست دادند.
به گزارش سیناپرس، پروفسور مایکل زمل، نویسنده اول مطالعه فوق، در این رابطه گفت: زمانی که افراد را تحت رژیم‌ هایی غذایی خاصی قرار می ‌دهیم که شامل سه وعده ماست در روز است، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی کم لبنیات دارند، می ‌توانیم میزان چربی از دست رفته را تقریباً دو برابر کنیم.

در مقایسه، کسانی که رژیم غذایی کم لبنیات داشتند چربی بدن خود را  از دست ندادند. نویسندگان این مطالعه در خاتمه توضیحات خود می گویند:‌ یافته های ما نشان می دهد که مصرف سه وعده غذای لبنی در روز باعث کاهش قابل توجهی در چاقی مرکزی در بزرگسالان می شود، نتیجه ای که بدون کاهش وزن یا محدودیت کالری به دست می آید. ما همچنین دریافتیم که غذاهای لبنی کاهش وزن و کل و توده بافت چربی مرکزی را به دلیل محدودیت انرژی تسریع می ‌کنند.
به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی پژوهش های چاقی Obesity Research منتشر شد.